vrijdag 7 mei 2021

Geschreven door Joey Reijenga.

Highway Sniper vernietigt alles op “Greatest Hits 2: This Time It’s Personal”

Eric Egan, Skylar Sarkis en George Lucarelli vormen samen Highway Sniper en hun doel is zo hard, zo eerlijk en zo gewelddadig mogelijk de meest ongefilterde brute hardcore tracks door je speakers te trappen. De eerste EP van Highway Sniper was al extreem bruut. Nu de band de smaak te pakken heeft lukt het hem om ook op “Greatest Hits 2: This Time It’s Personal” alles met de grond gelijk te maken.

Voor oplettende lezer komen de namen van de bandleden wel verdacht veel voor. Zo kennen we Egan van de jonge poppunk powerhouse Heart Attack Man, Sarkis als de frontman van het brute geluid van Taking Meds en Lucarelli van Falls Apart. Wie deze jongens een beetje kent weet dat dit leid tot een ongenuanceerde aanslag aan geluid.

Greatest Hits 2: This Time It’s Personal” start met “War“. Een kleine sfeerimpressie van de visie van Highway Sniper wordt geschetst door meerdere quotes die worden afgespeeld. Aangevoerd met al een afgrijselijk gewelddadig geluid. Het is duidelijk dat Highway Sniper maar één doel voor ogen heeft: slopen. Denk echter niet dat dit intro je voorbereidt op de absolute destructieve kracht van de acht minuten die volgen.

De eerste kernbom wordt gelanceerd met het nummer “New Terrorists“. De ongekende barrage aan kogels, die ook al bekend staan als het bijna kwaadaardige gitaarwerk van Egan is niet te stoppen. Deze barrage wordt ook nog eens aangedikt door een ongefilterde boosheid die de drums erachteraan stuwen. Sarkis zijn vocalen zijn echt bizarre goede aanslagen op je oren. Aan het einde van “Rudy” vraag je je toch af of de vocalist tijdens het opnemen niet meerdere keren de Geneefse Conventies heeft verbroken. Er is een ongekende kwaliteit in de slopende eerlijkheid in zijn vocalen.

Na de onwijs lekkere breakdown in “A Letter Bomb to the New York Post” krijg je in “Fuck the Joneses” een kleine twintig seconden rust. Tenminste, dat denk je! Alles is vrijwel na de geluidsclip weer een terror golf aan geluid. Gitaren scheuren erop los, de drums plegen meerdere oorlogsmisdaden en Sarkis laat nog even merken hoe boos hij daadwerkelijk is. De EP kan het best beschreven worden als de meest brute, desalniettemin aangename, aanval op je oren. Toch plakken ze er nog een lekker zwoel outro achteraan, waar je even kan bijkomen. Bijkomen voordat je hem nog een keer draait. Highway Sniper is ongefilterd en dat bewijst hij op “Greatest Hits 2: This Time It’s Personal” nog een keertje. Een ziekelijk goeie EP met een productie en muzikaliteit die je zeker niet moet onderschatten.

Releasedatum: 20 april 2021
Label: Evil Doer Records