vrijdag 15 maart 2019

Holding Absence laat krachtige emoties horen op “Holding Absence”

Holding Absence is momenteel een van de meest opvallende nieuwe bands uit het Verenigd Koninkrijk. Nog zonder debuutalbum tourde de melodische hardcoreband de afgelopen jaren bijna constant en speelde hij gigs met bands als Being As an Ocean en As It Is. De fans hebben even moeten wachten, maar de eerste plaat is er nu eindelijk: “Holding Absence“.

Opener “Perish” maakt direct indruk. Melodische gitaren en galmende vocalen laten het eerste couplet teder aanvoelen, maar dat verandert snel. “You had the world at your feet and you kicked it back at me, I had a hole in my heart and you didn’t have the decency to wait and see,” schreeuwt frontman Lucas Woodland gefrustreerd. Kippenvel – en dat al bij het eerste nummer. Ook “Your Love (Has Ruined My Life)” brengt ditzelfde gevoel met zich mee: de melodramatische melodieën en met emoties doordrenkte vocals gaan door merg en been.

Like a Shadow” is catchy en blijft door gecompliceerde drumpartijen interessant om naar te luisteren. Deze track zal tijdens shows het publiek geheid in beweging brengen. Van het nummer “You Are Everything” zullen de meeste fans voornamelijk de teksten onthouden. “If the breath in your lungs isn’t reason to sing, realise you’re enough, you are everything,” betoogt Woodland. De band is op deze track en op de rest van de plaat goudeerlijk in zijn teksten over mentale gezondheid en verdriet, en dit voel je recht in je hart.

Tot dit punt zou je nog kunnen denken dat Holding Absence je typische melodische hardcoreband is, maar “Marigold” bewijst het tegendeel. Dit is een emotionele pianoballad waarin Woodlands vocalen meer dan ooit de kans krijgen om te schijnen. Hij gaat van lagere tonen in het couplet moeiteloos de hoogte in tijdens het refrein. De galmende effecten op zijn stem laten het nummer groots maar intiem aanvoelen, alsof hij de track in een lege arena speelt en je de enige bent die de eer heeft dit te mogen aanschouwen. Het snellere “To Fall Asleep” brengt weer een mooi contrast tegenover dit nummer: grootse drums maken het onmogelijk om stil te blijven zitten.

Dit debuutalbum verveelt geen moment. Je hebt het meezingbare en luide “Monochrome” en het atmosferische, ingetogen “A Godsend“. Daarna heb je het beste van beide werelden in “Last of the Evening Light“: ingehouden momenten, maar ook scheurende gitaren in het refrein.

Purge” werkt als intermezzo en geeft je met kalme piano en hoge zang een moment van rust – echt nodig was dit niet, maar desondanks klinkt het prachtig. Dit nummer loopt over in “Wilt“, waarin de band nog één laatste keer laat horen wat hij allemaal in huis heeft. Langzaam bouwt de track op naar een groots einde. De combinatie van ruige gitaren, melancholische piano en gepassioneerde screams brengt de plaat op een intense wijze tot een einde.

Rauwe emotie, technische vaardigheid en puur talent: dit laat Holding Absence allemaal horen op zijn debuutalbum. De band weet zich te onderscheiden van andere bands binnen zijn genre door te verrassen en buiten de lijnen te kleuren. Dit werkt, want “Holding Absence” is een fenomenaal album en laat de luisteraar smachten naar meer.

Releasedatum: 8 maart 2019

Label: SharpTone Records