zondag 12 september 2021

Geschreven door Tom Duteweert.

Hot Milk laat zijn potentie zien op “I JUST WANNA KNOW WHAT HAPPENS WHEN I’M DEAD”

Hot Milk is een van die moderne rockbands waarbij vele genres voorbijkomen: poppunk, powerpop, emo en hier en daar wat 808s. De band uit Manchester wordt met één EP en aantal singles nu al ontzettend gehypet. Kan hij die hype waarmaken op hun tweede EP “I JUST WANNA KNOW WHAT HAPPENS WHEN I’M DEAD”?

De EP begint met de titelsong en knalt er na een basintro gelijk in met een fijne schreeuw van zangeres Hannah Mee en zijn er toffe productie elementen te horen. Stukken waarin de bas wordt benadrukt worden afgewisseld met fijne meezingstukken. Het refrein is dan ook erg sterk en je wil het gelijk meezingen. Wat je op deze track ook gelijk opvalt zijn de sterke teksten die je vindt in de discografie van Hot Milk. Zo zingt zanger Jim Shaw in het refrein:  “Are my skin and bones just a rental home?

Ook zangeres Hannah Mee schrijft sterke teksten. Op het tweede lied van de EP, “Woozy”, hoor je de moderne poppunk-invloeden erg goed: leuke melodieën en 808s. Dat klinkt natuurlijk al snel als de poppunk van iemand als Machine Gun Kelly. Maar bij Hot Milk gaan de liedjes gepaard met teksten als “purposely pushing pins penetrating painfully”. Daarnaast is de afwisseling tussen Jim en Hannah gewoon erg sterk en dat draagt verder bij aan de kwaliteit van de muziek.

The Good Life” gaat over hoe je het goede leven kan leven als je de leugens en fictie gelooft die je wordt opgedrongen. Dit gaat wederom gepaard met sterke teksten als “slowly lose your appetite as you’re forced to feed on the morals of a soundbite”. De bridge van dit nummer is anders dan op de andere liedjes omdat de muziek deels even naar achter wordt gehaald, om je een kijk in het wereldbeeld van Hot Milk te geven: “Yeah, we’re pissed off, but can you blame us anyway?”

De EP bevat ook twee gitaarsolo’s, iets wat je niet vindt in veel poppunk nummers. Op “I Think I Hate Myself” komt deze na een hele fijne build-up, gezongen door zanger Shaw. De gitaarsolo is ook erg fijn. Met een titel als “I Think I Hate Myself” weet je natuurlijk waar het lied over gaat. Jim Shaw gaf in een interview aan dat hij door quarantaine gedwongen werd voor het eerst écht alleen te zijn met zijn gedachten. Het is wederom weer heerlijk meezingen geblazen, al komt dat doordat de melodieën enigszins voorspelbaar worden. Dat is een van de weinige minpunten die te vinden zijn op de EP.

Split Personality”, de afsluitende track van de EP, gaat over drugsgebruik, de clubscene in Manchester, en het proberen te beteugelen van de “slechte” kant van je persoonlijkheid. Om even in herhaling te vallen; er staan wederom een aantal sterke teksten op dit nummer. “Can I dissipate in an 808 state, where the love and the hate comes as lines on a plate?”, zingt zangeres Hannah Mee. Qua sound is dit nummer gewoon Hot Milk door-en-door. Veel energie, productie elementen, erg meezingbaar refrein, goeie teksten, een ruige outro, en een afwisseling van stemmen die wat bijdraagt aan het nummer.

“I JUST WANNA KNOW WHAT HAPPENS WHEN I’M DEAD” is een erg sterke tweede EP voor Hot Milk. Het is perfect in toon met de moderne muziekscene en dat verklaard deels ook waarom de band zo snel zo populair is geworden. Daarnaast is de muziek natuurlijk gewoon erg goed en ook de productie is sterk. Het blijft natuurlijk de vraag wat Hot Milk doet wanneer ze een heel album moeten vullen, maar deze 15 minuten vliegen voorbij en laten je alvast uitkijken naar een toekomstig album van Hot Milk!

Releasedatum: 10 september 2021
Label: Music For Nations