zondag 16 februari 2020

Geschreven door Stephanie van Gerven.

Hot Milk zet korte, maar krachtige en energievolle, set neer in Dynamo

Hot Milk heeft officieel pas zes tracks uit, maar dat weerhoudt de band niet om met een show naar de Eindhovense Dynamo te komen. Op zaterdag 15 februari is het tijd voor de tweede headlineshow ooit op Europese bodem voor de band.

De avond wordt om 19:30 uur geopend door de Nederlandse band GIRLSGIRLSGIRLS. De Basement in Dynamo is voor slechts een derde gevuld, maar het publiek dat er is heeft er zin in. Tijdens opener “Banisch Me” klapt de massa al enthousiast mee op de beat en dat zonder dat de band erom hoeft te vragen. Het publiek maakt het de zanger moeilijk tijdens het rustige “All That I Want“. De zaal vult zich met telefoonlampjes en bellenblaas terwijl het zaal- én podiumlicht volledig wordt gedimd. Met tranen in zijn ogen brengt hij het nummer in zijn eentje tot een einde. Kippenvel.

Naast eigen werk gooit GIRLSGIRLSGIRLS ook nog wat covers op de setlist: “Hard Times” van Paramore en “Loner” van YUNGBLUD. Een goede keuze van de mannen, want de tracks worden uit volle borst meegezongen. Bij “Loner” nemen de drummer en gitarist de zang voor hun rekening. Het is verfrissend om te zien én te horen dat deze band speelt met de verschillende stemmen binnen de band. Is de een vocaal beter dan de ander? Wellicht, maar de afwisseling geeft een verrassingseffect en juist dat maakt de liveact interessanter. De set wordt afgesloten met de knaller “Paralyz“, waarbij een pit ontstaat. Kort gezegd: een prima begin van de avond.

De klok heeft nog geen 20:30 uur geslagen of het viertal van Hot Milk betreedt het podium. De set wordt geopend met de track “Wide Awake“, van de debuut EP “Are You Feeling Alive?“. Zowel de band als het publiek gaat direct voor de volle 100%. Na de single “Candy Coated Lie$“, die uit volle borst wordt meegezongen, is het tijd voor een onuitgebracht nummer: “Mobile Phones“. Voor deze track worden de gitaren tijdelijk terug in de houder gezet. Een duidelijk baslijntje, een stevige drumbeat en tweestemmige zang wordt de zaal ingeblazen. Een gewaagde keuze, maar het werkt wel.

Met het rustigere en emotionelere nummer “Nightmares” neemt Hot Milk een stapje terug in energie. Zangeres Han Mee geeft aan dat de track erg dichtbij haar en vocalist en gitarist Jim Shaw staat. De Basement van Dynamo vult zich al snel opnieuw met telefoonlichtjes en bellenblaas. Tijdens “Nightmares” laat zangeres zien dat ze ook weet hoe ze zuiver gebruik moet maken van haar kopstem, want er zitten enkele enorm hoge zanglijntjes in die feilloos gezongen worden.

Ondanks dat Hot Milk nog niet veel nummers officieel heeft uitgebracht en niet alles compleet kan worden meegezongen, weet de band zijn publiek makkelijk voor zich te winnen. De afwisseling in vocalist helpt hier zeker aan mee. Daarnaast brengt elk bandlid zoveel energie op het podium dat er altijd wel iets te kijken is.

Het einde van de set komt steeds dichterbij wanneer het nummer “Take Your Jacket” wordt ingezet. Vooral de eerste zin van het nummer wordt luidkeels de zaal in geschreeuwd: “You want your song? Well, here’s an anthem.” En wat een lekker gevoel en energie geeft dit aan de intieme zaal in Dynamo! De band verlaat vervolgens het podium om nog terug te komen voor een allerlaatste track: “Awful Ever After“. Nu gaan echt alle remmen los. Iedereen springt; zowel in de zaal als op het podium. De eerste crowdsurfer vliegt over de paar rijen publiek en of je nu wilt of niet, iedereen in de zaal is in de pit belandt. Om het dan echt af te sluiten duikt Mee ook nog even het publiek in.

De set mag dan maar een kleine 45 minuten hebben geduurd, het was een show om niet te missen. Zeker weten dat zelfs fans die deze band pas later leren kennen, spijt krijgen dat ze hier niet bij waren. Hot Milk wist de Basement vanavond helemaal te bespelen met een energieke en interactieve set. Dus Hot Milk, zorg dat die setlist verder wordt uitgebreid en kom dan heel snel weer terug voor Nederlandse headlineshow nummer twee!