zaterdag 17 oktober 2020

Hundredth brengt je tot rust op “Somewhere Nowhere”

Met zijn vorige album “RARE” nam Hundredth flink wat risico. Van zijn vroegere post-hardcore stijl stapte de band over naar shoegaze. Met het nieuwe album “Somewhere Nowhere” zet Hundredth die lijn voort, met meer pop-invloeden dit keer.

Het album trapt af met de titeltrack. We horen dromerige synths vergezeld door de zang van Chadwick Johnson. Zijn stemgebruik past perfect bij dit genre: het heeft een zachtaardige klank die je zo laat wegzweven op het ritme van de muziek. Er lijkt niet heel veel in dit nummer te gebeuren, maar dat is juist een van de sterke kanten ervan. Doordat het je aandacht niet afdwingt, kun je er lekker op relaxen.

De single “Bottle It Up” is een van de nummers die op het album er iets meer uitspringt. In de coupletten blijven de synths afwezig en zijn vooral de drums en basgitaar goed hoorbaar. Ook de zang treed iets meer op de voorgrond. Het is wel te horen waarom Hundredth dit nummer als single koos. In de brug komt de gitaar meer naar voren in iets wat geen solo valt te noemen, maar waar de focus op dat ene instrument toch duidelijk is. Een solo zou ook helemaal niet passen op dit album – de band zoekt perfect de grens op zonder deze te passeren.

Als je zoekt naar opgewekte nummers, zul je met “Leave Yourself” wel tevreden zijn. De track heeft een lekker ritme met een vrolijke gitaarriff. Het vormt een vreemde combinatie met de toch wat hopeloze lyrics. Gelukkig stoort dat niet en hoewel dansen op deze muziek misschien een stap te ver gaat, laat de sfeer en het ritme van deze track je niet stilzitten.

“De band zoekt perfect de grens op zonder deze te passeren.”

Het vreemde aan dit album is dat weinig nummers er echt uitspringen. Je kan dit album aanzetten en voor je het weet ben je alweer aan het eind. Het album is als een fijne droom: genieten in het moment, maar wanneer het voorbij is weet je überhaupt niet meer dat het gebeurd is. Om dat soort muziek te schrijven, heb je een speciaal soort talent nodig – en de mannen in Hundredth hebben dat talent. Alle nummers hebben dezelfde dromerige sfeer die je helemaal laat wegzinken. Toch verveelt dat niet – je kan er juist geen genoeg van krijgen!

Hundredth weet zich op “Somewhere Nowhere” verder te ontwikkelen als een uitstekende shoegaze-band. Ja, op deze muziek kun je zo een uur naar een schoen staren. Maar het kan ook perfecte achtergrondmuziek zijn voor wat je ook aan het doen bent – studeren, werken, schoonmaken… De tijd vliegt voorbij! Wat je ook doet, met deze plaat kun je altijd een relaxte sfeer creëren.

Releasedatum: 9 oktober 2020
Label: Eigen beheer