woensdag 12 augustus 2020

In Hearts Wake speelt vurige muziek op “Kaliyuga”

Na albums gemaakt te hebben rond de thema’s aarde (“Earthwalker”), lucht (“Skydancer”) en water (“Ark”), werd het tijd voor de metalcoreband In Hearts Wake om de albumserie af te maken. Dat doen ze met de nieuwe plaat “Kaliyuga”, geïnspireerd door de hevige bosbranden in Australië de afgelopen zomers. Een zwaar onderwerp voor zware muziek.

“This is an emergency: our house is on fire.” Met deze woorden van Greta Thunberg gaat de openingstrack “Crisis” van start. Het nummer maakt gebruik van Thunberg’s toespraak, een lekkere gitaarriff en wat elektronische elementen. Het is niet In Hearts Wake zoals je gewend bent, maar de band blijft herkenbaar door het energieniveau hoog te houden. Daarnaast bouwt het in energie goed op naar de tweede track: “Worldwide Suicide”. Zoals de titel al doet vermoeden, is dat een nogal zwaar nummer. De screams van zanger Jake Taylor zijn bruut en passen bij de breakdowns – en er zijn er nogal wat in dit nummer. Toch verveelt dat niet, omdat het liedje niet zo lang is.

In “Hellbringer” draagt zanger Jamie Hails van Polaris zijn steentje bij. Hij heeft zijn eigen couplet en hij weet dat verdraaid goed neer te zetten. Maar het stuk wat deze track er pas echt uit doet springen is wat erna komt. Er is een flinke opbouw naar een breakdown, dan de welbekende stilte… en nog meer stilte… en nog meer stilte… en dan pas barst de breakdown los met de screams van zowel Taylor als Hails. Zo weet In Hearts Wake een verrassende wending te geven aan iets wat anders vrij gebruikelijk is. Het grijpt je aandacht, en met recht: je zult flink headbangen wanneer de breakdown eindelijk begint!

In “Son of a Witch” zijn de coupletten meer gedreven door rap dan in andere nummers, wat het nummer apart zet. Ook het refrein is bijzonder: de gitaarriff is zeker geen simpele akkoordprogressie, maar wat complexer. Daarmee krijgt deze track zijn eigen geluid – wat overigens alle nummers op het album wel op een of andere manier hebben. In Hearts Wake valt daarmee niet in de val van sommige andere metalcorebands, van wie elk nummer hetzelfde klinkt. Deze band weet genoeg afwisseling in te bouwen in zijn nummers en zo de luisteraar te boeien.

Op “Crossroads” begint de band te experimenteren. Gastzangeres Georgia Flood, Taylor’s ex-partner, zingt prachtig in de refreinen. Daarnaast zijn er meer elektronische elementen en heeft het liedje over het algemeen een iets zachtere vibe. Toch is de band, over het algemeen genomen, niet veel nieuws. Het is en blijft metalcore, en In Hearts Wake wisselt wel af, maar experimenteert niet veel op “Kaliyuga”. Daar is niets mis mee natuurlijk, maar het kan hiermee moeilijk ver boven andere bands uitstijgen. Wat ze maken op dit album is goede metalcore, maar niets nieuws. “Crossroads” is een prettige uitzondering, waar de band de stap in het onbekende durft te nemen.

“Kaliyuga” is een waardige afsluiter van de albumserie rond de vier elementen. Wel roept het de vraag op: wat komt er nu? In Hearts Wake heeft een sterk metalcore-album geleverd, maar het is weinig vernieuwend. Misschien is het einde van dit hoofdstuk een goed moment voor de band om zichzelf opnieuw uit te vinden.

Releasedatum: 14 augustus 2020
Label: Rise Records / UNFD