zondag 23 juli 2017

In This Moment – Ritual

De Amerikaanse band In This Moment werd in 2005 opgericht. Met een flamboyante en ijzersterke frontvrouw, unieke stijl en excentrieke live performances ging het de band al snel voor de wind. Plaat na plaat verscheen en daarbij was de band niet bang om zich te ontwikkelen qua sound.  Anno 2017 releaset de band zijn zesde studioalbum: “Ritual“. Blijft de sound zich verder ontwikkelen, of speelt de band op safe?

De plaat opent bombastisch met “Salvation“. Het is een twee minuten lang durend intro, met didgeridoos, sirenes en alarmen. De chaos neemt toe gedurende de song vordert. Uiteindelijk wordt de brei afgekapt door iets wat op een radiostem lijkt. Na het intro gaat de plaat verder met “Oh Lord“. Het heerlijke ritme belooft al veel goeds. Als de krachtige stem van zangeres Maria Brink in het refrein openbreekt, weet je het zeker: deze ga je nog veel vaker luisteren. De track is sexy en rockt als een malle.

De plaat vervolgt met guest vocals van Judas Priest‘s Rob Halford op “Black Wedding“. Het vrolijke pianodeuntje vloeit na het intro over in dreunende gitaarpartijen. De combinatie van Halford’s en Brink’s stemmen klinkt geweldig. De track is niet het meest vernieuwende in het genre, maar hij is wel enorm goed uitgevoerd. Vooral de bridge verdient een applausje vanwege zijn moddervette gitaarriffs. Vervolgens slaat In This Moment een flater met “In the Air Tonight“, een cover van Phil Collins. Het nummer klinkt erg onheilspellend, maar is niet spannend verder. Dit was een leuke bonustrack geweest, maar niet als vierde op de plaat.

Joan of Arc” daarentegen pakt de draad weer op. Het nummer kenmerkt zich door een lekker ritme en simpele, maar doeltreffende riffjes. Voor de afwisseling wordt bij “Witching Hour” en het daaropvolgende “Twin Flames” even de rem ingetrapt. De tracks tonen de wat gevoeligere kant van In This Moment en vooral Brink’s stem krijgt de ruimte voor hoge uithalen. Naar het einde van de plaat toe laat In This Moment nog even zien waar hij goed in is: een heerlijk sfeertje neerzetten. “Roots” is daar een prachtig voorbeeld van. Brink gooit er korte, krachtige uithalen uit. De balans tussen keihard knallen en werken aan de opbouw van het nummer is briljant. De plaat wordt afgesloten met “Lay Your Gun Down“. Na bijna drie minuten bereikt het nummer pas een episch hoogtepunt, en zal daardoor wellicht vaak worden overgeslagen.

In This Moment blijft op “Ritual” pittig stabiel. Veel van de nieuwe nummers zullen niet in de geschiedenisboeken belanden, maar de plaat zakt op geen enkel moment echt in. Dat is met bijna vijftig minuten aan materiaal toch bewonderenswaardig te noemen. Vooral de tracks “Roots” en “Oh Lord” steken net wat meer uit dan bijvoorbeeld de afsluiter van de plaat. De band geeft al met al een heel volwassen indruk op het nieuwste schijfje. Ondanks dat het wiel niet opnieuw wordt uitgevonden, is het zeker de moeite waard om even een paar luisterbeurten te geven.

Releasedatum: 21 juli 2017
Label: Atlantic/Roadrunner Records