maandag 24 augustus 2020

Inimical Drive gebruikt levenservaringen en muziek als uitlaatklep op EP “Enemy”

De St. Louis metal/hardrockband Inimical Drive is er helemaal klaar voor om zijn nieuwe werk te delen. Als inspiratie voor de EP “Enemy” gebruikte zanger Joel Colby zijn eigen levenservaringen. Graag delen de mannen persoonlijke verhalen over het vinden van kracht, jezelf herpakken en om niet bang te zijn om dingen achter te laten en verder te gaan. Maar weten de Amerikanen dit in slechts vijf nummers te verwoorden?

De EP trapt af met “Reckoning”, waar de gitaren al in een knallend ritme naar voren komen. De teksten worden op een woeste, maar ook op een energievolle manier naar voor gedragen. Een heerlijke catchy track, die je waarschijnlijk na twee keer luisteren al uit volle borst kunt meezingen. Het nummer heeft behoorlijke Killswitch Engage-vibes en daarom zijn de verwachtingen hoog. De band treedt redelijk uit zijn comfortzone door iets te laten horen wat we niet van hen gewend zijn.

Waar er ook met volle woeste wordt gezongen is op het volgende nummer “Sacrifice“. Hier lijken de leden van Inimical Drive zich een stuk comfortabeler bij te voelen. Het liedje heeft het oude vertrouwde, alternatieve metalgeluid, dat de band zo kenmerkend maakt. De vocalen wisselen harmonieus af tussen cleans en grunts. Met op het einde een opwekkende breakdown, waarna er nog ruimte is voor een drukke melodieuze gitaarsolo met op de achtergrond flinke drums.

Titeltrack “Enemy” vinden we halverwege de EP: een orkestraal, zachtaardig nummer. Niet verkeerd: het heeft wel wat. Maar het doet de plaat wel een beetje te kort, er mist gewoon iets. Misschien is het de kracht in de stem die we in de vorige nummers wel duidelijk hoorden.

From the Ground” is een lekker nummertje om ongegeneerd mee te zingen in je auto. De track is vrolijk, pakkend en iets bevrijdend. Met wijze woorden motiveert de zanger je om de betrekkelijkheid in te zien: “Watch the embers glow, burn it down, release the pain and let it go”.

Het laatste nummer van de EP, “Nothing Less”, begint met diepe zware grunts. Net wanneer je lekker in de robuuste sfeer zit, wordt er afgewisseld met hoge cleans. Dit soort harde omschakelingen kunnen vaak twee kanten op gaan. Je houdt ervan, of je vindt het niks. Maar desondanks dat is er op deze track meer drum en gitaar te horen. Een prima afsluiter, waar Inimical Drive goed naar Five Finger Death Punch heeft gekeken.

Op de EP “Enemy” is het duidelijk dat Inimical Drive een boodschap wilt uitdragen. Over het algemeen is het een lekkere plaat, alleen is het lastig om het als een geheel te zien. Misschien omdat de EP slechts 18 minuten duurt en je daarom het idee krijgt alsof je wat mist. Inimical Drive heeft veel potentie, het moet er alleen nog op de juiste manier uit.

Beoordeling: 6.5/10
Releasedatum: 21 augustus 2020
Label: 759135 DK Records