vrijdag 28 augustus 2020

Inklings wisselt af op “Is This Who You Are?”

Nadat de band FVK uit elkaar ging, is zanger Kier Kemp een nieuw project begonnen: Inklings. Vorig jaar kwam hij met zijn debuut EP, en nu brengt hij zijn tweede EP uit: “Is This Who You Are?”. De nieuwe rockband heeft nog niet zoveel fans weten te verzamelen als FVK. Zal Inklings met deze plaat doorbreken?

De schijf opent met “Picture This”, een aanstekelijk nummer dat je direct mee wil zingen. Het refrein is opgewekt en ligt makkelijk in het gehoor. De invloeden van My Chemical Romance zijn hier te horen, maar Inklings heeft toch ook duidelijk zijn eigen geluid ontwikkeld. Dat valt vooral op in de coupletten, waar een veelzijdige en afwisselende gitaarriff klinkt. Ook de drums doen daaraan mee. Hierdoor trapt het nummer de EP lekker af.

De tweede track, “Dizzy”, begint een stuk rustiger met melancholisch getokkel op de gitaar. In het couplet wordt het vergezeld door een drummachine, wat het nummer iets meer ritme geeft zonder dat het afdoet aan de sfeer. Pas in het refrein barst het los: “Is this who you are?” zingt Kemp krachtig en gevoelig. Het tweede couplet verschilt muzikaal aardig van het eerste, door de toevoeging van drums en een keyboard. Ook staat Kemps stem hier meer in de spotlight. Waar het eerste couplet ‘down’ was, is het tweede couplet energieker in het uitdrukken van de pijn. Het laatste refrein is ook uniek, doordat de gitaarriff veranderd is. Inklings heeft zo een heerlijk en afwisselend nummer geleverd.

“Voordat je het weet ben je alweer bij het laatste nummer.”

“Like It or Not” is een upbeat liedje waar vooral het tweede couplet eruit springt. De gitaar is hier even afwezig waardoor we de drums en basgitaar bewust goed horen. Ook heeft deze track een bijzondere gitaarsolo. De solo lijkt zich haast op de achtergrond af te spelen, zowel qua volume als opbouw. Het heeft geen lange, snerpende noten: die worden allemaal voortijdig afgesneden. Dat geeft deze solo een uniek karakter, maar het zal niet bij iedereen in de smaak vallen.

Voordat je het weet ben je alweer bij het laatste nummer: “Sertraline”. Net als de opener “Picture This” is deze track erg aanstekelijk. Er zit een stevig ritme in dat uitnodigt om te gaan springen – en dat zal live ook zeker gebeuren. De gitaarsolo in dit liedje is iets minder experimenteel dan in het voorgaande nummer, maar toch betekent dat niet dat het saai is. Het past goed bij het nummer en houdt de energie hoog.

Met “Is This Who You Are?” heeft Inklings een goed en afwisselend viertal nummers geleverd. Het grootste minpunt is dan ook dat het er maar vier zijn. Het wordt dus wel eens tijd dat de band een album uitbrengt, want deze EP is simpelweg te kort. Het smaakt naar meer.

Releasedatum: 28 augustus 2020
Label: Marshall Records