maandag 28 oktober 2019

Geschreven door Lucia van den Heuvel.

Insomnium luidt donkere wintermaanden subliem in met “Heart Like A Grave”

Het is alweer drie jaar geleden dat het laatste full-length album van Insomnium, “Winter’s Gate“, verscheen. Liefhebbers van melodische death metal kunnen begin oktober in hun handen wrijven, want de vijfkoppige band uit Finland komt keihard terug met zijn nieuwste release “Heart Like A Grave“. Zal dit album zijn voorganger “Winter’s Gate” kunnen overtreffen?

Insomnium leidt “Heart Like A Grave” in met “Wail Of The North“, een song die enigszins rustig begint met synthesizers en doom-invloeden. Rond de twee minuten is de toon gezet voor dit album: somber en tegelijkertijd krachtig als een sneeuwstorm in de winter. “Wail Of The North” gaat wat abrupt over in “Valediction“. De onverwachtheid wordt snel goedgemaakt door de magnifieke combinatie van de rauwe, hartverscheurende growls van frontman Niilo Sevänen met de heldere vocalen van Jani Liimatianen. De voormalig gitarist van Sonata Arctica en bekend van Cain’s Offering, is op “Heart Like A Grave” voor het eerst te horen. Hij neemt samen met medegitarist Ville Friman een deel van de clean vocals tot zijn rekening neemt. “Valediction” is typisch Insomnium: melancholisch en machtig. Het nummer werd vorige maand met open armen ontvangen door de fans en nieuwkomers van Insomnium.

Het bijna negen minuten durende “Pale Morning Star” opent met akoestische gitaren en rustige pianoklanken. De track is ondanks de lange duur dynamisch en houdt de aandacht van de luisteraar erbij door de afwisseling tussen emotionele vocalen, gitaarsolo’s en instrumentale stukken overgoten met blastbeats. Sluit je ogen en de song is sneller voorbij dan je eigenlijk zou willen!

Uit nummers als “And Bells They Toll“, “The Offering” en persoonlijke favoriet “Neverlast” is het evident dat Insomnium voor dit album zijn inspiratie heeft gehaald uit de somberste vertelsels en poëzie van het koude Noord-Europa. Het is bijzonder hoe de band de force en onstuimigheid van death metal combineert met breekbaarheid en zwaarmoedigheid dat feilloos terug te horen is in de teksten én in de instrumenten. Heftigere songs als “Mute Is My Sorrow” en “Twilight Trails” laten op hun beurt weer horen hoe de growls van Sevänen zijn geëvolueerd en hoe deze subliem samenkomen met het krachtenspel van instrumenten en vocalen in de nummers.

Het één na laatste “Heart Like A Grave“, met karakteristieke eigenschappen van bands als Amorphis en Sentenced, wordt net als “Valediction” geprijsd op social media. Door sommige fans wordt de song zelfs als de meest waardige opvolger van “Weighed Down With Sorrow” bestempeld. De dromerige instrumentale afsluiter van het album, “Keralia“, brengt een gevoelige, doch rauwe ode aan het gebied van het gelijknamige Baltisch-Finse groep wiens leefgebied nu verdeeld is tussen Finland en Rusland.

Heart Like A Grave” is een album dat je tijdens de eerste luisterbeurt ruw en koud bij de kladden pakt en je niet meer los laat. De teksten, die voor een groot deel gebaseerd zijn op het Finse epos Kalevala, geven de plaat een extra geschiedkundige dimensie die je heimwee doet krijgen naar een plaats waar je niet eerder geweest bent. De additionele laag gitaren en clean vocals gemixt met alle elementen waar oudliefhebbers van de Finse band zo gek op zijn, tillen “Heart Like A Grave” absoluut naar een hoger niveau. Hoewel alle songs op de plaat uniek van aard zijn en elk een eigen karakter hebben, vloeien de nummers en de sfeer die zij met zich meebrengen moeiteloos in elkaar over. Insomnium is met maar liefst vier componisten veelzijdiger en vruchtbaarder dan ooit te voren, maar de mannen blijven stevig vasthouden aan de essentie en de wortels waar de liefhebbers van de band zo van houden. Melancholisch, onthutsend en een robuust monumentaal staaltje melodic death metal: “Heart Like A Grave” is een geweldig album om de donkere maanden van het herfst- en winterseizoen mee te beginnen!

Releasedatum: 4 oktober 2019
Label: Century Media Record
s