zaterdag 6 februari 2021
 

Geschreven door Stephanie van Gerven.

 

INTERVIEW: Blackout Problems’ Mario Radetzky

Op 15 januari bracht Blackout Problems zijn nieuwste album uit: “DARK“. Wij spraken met de Duitse alternatieve rockband over het schrijven van een album tijdens een wereldwijde pandemie, zijn Europese tour met Royal Republic en gewaagde stappen in de muziekwereld.

Laten we gelijk met de deur in huis vallen. Voor mensen die Blackout Problems nog niet kennen, welke track is een goede introductie?

’MURDERER’. Het is de eerste track van ons album ‘DARK’. Ik denk dat het een goed begin is voor mensen die ons niet kennen.

Over die track gesproken: waarom hebben jullie juist gekozen om “MURDERER” als eerste single uit te brengen?

We voelden een bepaalde urgentie bij dat nummer, dat we nog nooit eerder hadden gehad. We zijn eind 2019 begonnen met het spelen van ‘MURDERER’ tijdens de tour met Royal Republic. Na elke show kwamen mensen naar ons toe om te vragen over dat nummer. Vooral in het Verenigd Koninkrijk. We kwamen thuis van die tour, werkten aan de plaat en spraken over het zo snel mogelijk uitbrengen van ‘MURDERER’. We voelden de urgentie om onze boodschap te verspreiden: RESPECT EN LIEFDE.

Die nieuwe plaat, “DARK“, kwam op 15 januari uit: hoe zijn de reacties tot nu toe op het album geweest?

De meeste reacties en reviews zijn erg positief. Dat hadden we totaal niet verwacht. ‘DARK’ klinkt anders dan onze eerdere releases. Het is fantastisch om te zien dat onze luisteraars met ons meegaan op dit nieuwe pad.

In welke manier is dit album dan anders dan zijn voorgangers?

De nummers zijn diverser dan wat we in het verleden hebben geschreven. Er is een hoop te ontdekken op dit album. Aan de ene kant houden we er van om een geluid te creëren dat we nog niet eerder hebben gebruikt. Aan de andere kant laten we een meer globale kijk zien in onze teksten. Er is veel om over te schrijven in deze rare tijden.

Het is niet normaal om een outro als deze te schrijven voor een album. Normaal gesproken is dat een ding dat we live doen.

Over rare tijden gesproken: hoe was het creatieve proces voor dit album in een tijd van lockdown?

Je moet weten, we zijn een ‘touring band’. We spelen 70 tot 90 shows per jaar. Tussendoor schrijven we muziek en leven we ons persoonlijke leven. Toen de hele covid crisis begon, werden alle shows geannuleerd. Er was geen show om ons ‘af te leiden’ van het schrijven. Dus we waren compleet gefocust op creatief zijn. Dat is de ene kant. De andere kant is dat we geen geld verdienen omdat we geen shows spelen. Het is zwaar om een band te zijn in deze tijden. Het duurt niet lang meer voor we onze repetitieruimte kwijtraken. Muzikanten, artiesten, zalen, hebben meer hulp nodig van de overheid.

Moeilijk om te leven dus, maar goed voor de creativiteit. Dat is bijvoorbeeld opvallend en goed terug te horen bij de track ‘Darling’, die maar liefst zeven minuten duurt en een groot instrumentaal gedeelte heeft. Een gewaagde zet in de muziek anno 2021.

Het is niet normaal om een outro als deze te schrijven voor een album. Normaal gesproken is dat een ding dat we live doen. Toen we aan het kijken waren hoe we dit nummer konden eindigen, hebben we er over gesproken: ‘hoe zouden we deze live eindigen?’ We zijn opgegroeid met luisteren naar bands zoals Alexisonfire en Underoath. Deze emo-vibes zijn verantwoordelijk voor de manier waarop we ‘DARLING’ eindigen.

Dat zijn dus al twee tracks waar een specifieke gedachtegang achter zit. Is er ook nog een nummer dat misschien net iets specialer voor je is dan de rest?

Alle nieuwe nummers voelen speciaal. Maar om je een voorbeeld te geven: ‘LADY EARTH’ voelt erg speciaal en urgent op dit moment.

Wat kun je over die track vertellen?

’LADY EARTH’ is een dringende noodoproep aan de mens. We hebben verandering nodig in ons gedrag ten opzichte van onze planeet. Woorden als ‘Come on and push me right over the edge, I ran out of things to believe in’ tonen onze hulpeloosheid aan, maar aan de andere kant brengen we positieve vibes door te verwijzen naar de Fridays For Future-beweging in het refrein: ‘I watch you from afar, sweet mother earth – loving the schoolgirls and schoolboys who plead to – Keep it in the ground, keep it in the ground’. Tijdens het schrijven van ‘LADY EARTH’ namen we een pauze om met de FFF-mensen in München mee te lopen. Aangezien ze al deze woorden continu riepen, werden we erdoor geïnspireerd en stopten we het lijntje ‘Keep it in the ground’ in het nummer. Het is triest maar urgent om vragen rondom de opwarming van de aarde en racisme te behandelen.

Urgentie is dus wel een terugkerend onderwerp van dit album. Kun je de plaat ook beschrijven aan de hand van twee dieren?

Een olifant en een mier. Deze twee dieren lijken compleet anders, maar dat is niet zo. Ze zijn beiden levende wezens op deze aarde; ze leven samen ook al zijn ze compleet anders. Mensen kunnen dat ook.

Je benoemde net al even de supporttour met Royal Republic door Europa. Hoe waren de reacties van hun fans op jullie liveshow en muziek?

Die waren verschillend, maar vooral positief. We kregen daar de eerste reacties op ons nummer ‘MURDERER’, die waren verbluffend. We weten dat het publiek voor de hoofdact komt, dus we verwachten nooit iets van de crowd omdat ze ons niet kennen, maar als we aan het eind van de set op hetzelfde niveau zitten – dat maakt me blij. Is dat niet het geval? Is dat ook prima.

Nog een leuk verhaal overgehouden aan die tour?

We speelden in Stockholm met Royal Republic. Ik zat voor onze kleine backstage en er was mij verteld dat niemand binnen mocht komen. Een man met lang haar kwam naar me toe en vroeg of hij in onze kamer mocht pissen. Dus ik zei ‘nee, het spijt me’. Onze zanger kwam langs en verwelkomde deze man onmiddellijk met een ‘OH MIJN GOD JE BENT MIKKEY DEE’ en schudde hem de hand. Het was Mikkey Dee van MOTÖRHEAD!!! Dat was zo gênant voor mij. Ik herkende hem helemaal niet. Hij was een gast van Royal Republic. En ja, hij plaste in ons backstage toilet.

Momenteel zit touren er niet in, maar zijn er plannen om terug naar Nederland te komen?

Zodra we kunnen, zal er een Europese ‘DARK’-tour zijn. Inclusief Nederland, dat beloof ik!

Welke drie nummers kunnen we dan sowieso op de setlist verwachten?

“‘Lady Earth’, ‘Darling’ en ‘Germany Germany’.”

Laatste vraag: tour de wereld over maar er zijn altijd maar 20 mensen bij een show OF je speelt voor de rest van je leven dezelfde drie zalen, maar het is altijd uitverkocht?

Ik wil de wereld zien!

Het album van Blackout Problems, “DARK“, is te beluisteren via de bekende streamingsdiensten. Vergeet niet om ook onze albumreview te lezen. Weten waar de band in de toekomst allemaal optreedt of het album fysiek aanschaffen? Dat vind je op de website van Blackout Problems.

Laat een reactie achter:

Spotify playlist