dinsdag 12 mei 2020
 

Geschreven door Stephanie van Gerven.

 

Interview: The Bar Stool Preachers’ Tom J. McFaull

The Bar Stool Preachers bracht onlangs een gloednieuwe EP uit: “Soundtrack to Your Apocalypse“. Wij gingen met vocalist Tom J. McFaull aan tafel om te praten over dit schijfje, de beste track van de band OOIT, bizarre tourverhalen én schotelde hem een dilemma voor.

Laten we beginnen met een makkelijke vraag: hoe gaat het met jullie?

Op vandaag, de zesenzeventigste van maart, houden we ons staande!

Kun je The Bar Stool Preachers beschrijven in drie woorden voor mensen die de band nog niet kennen?

Positief, strak en energiek.

En welk nummer is een goede introductie van de band en muziek?

State Of Emergency.

Wat is voor je gevoel het beste nummer dat jullie hebben uitgebracht?

Het beste nummer dat we ooit hebben uitgebracht is of “8.6 Days (All the Broken Hearts)” of “One Fool Down”, onze allereerste single. Ik ben er zeker van dat we toen andere redenen hadden, maar voor nu is het gewoon omdat de reacties van de zaal te gek zijn als we deze spelen.”

Jullie hebben onlangs ook twee nieuwe nummers uitgebracht op een EP: “Soundtrack to Your Apocalypse“. Een deel van de opbrengst gaat naar het goede doel. Wat kun je ons hierover vertellen?

Deze nummers zijn een oproep om beter te zijn, om samen te zijn en om liefde te laten leiden. Een percentage van alles gaat naar NHS Together Charities hier in Verenigd Koninkrijk. We begrijpen dat de NHS gefinancieerd zou moeten worden door de overheid, maar wij hebben ook vrienden die verplegers, dokters, conciërge zijn. En dit goede doel zorgt dat families en mensen die het dringend nodig hebben, geld krijgen.

Hoe zijn de reacties tot nu toe op de tracks geweest?

Verbijsterend. We halen nog steeds geld binnen, maar we zitten al in de duizenden euro’s en het aantal plays en downloads zijn het hoogst dat we ooit hebben gezien als band. Het is allemaal best mooi. We wisten eerder dat we geweldige fans hebben, maar vrijgevigheid en de manier waarop ze allemaal in actie komen om het te verspreiden, is tof.

Voor de single “When This Worlds Ends” hebben jullie ook een video opgenomen, compleet in lock down-stijl. Het resultaat is daardoor creatief en straalt plezier uit. Hoe zijn jullie op het idee voor de clip gekomen?

Dat deden we inderdaad! We hebben alles te maken met inclusie en plezier maken, dus dit was een geweldige manier om iedereen erbij te betrekken en een goede manier om dat gekke, dat we normaal in zweterige zalen eruit gooien, erin te gooien. We hadden het idee eigenlijk al voordat de quarantaine toesloeg. Toen was het al een beetje van ‘hé wat als…’.

Ik zweer dat het vroeger makkelijker was.

Dus zelfs in tijden van quarantaine blijven jullie creatief bezig. Mogen we dan ook alvast vragen naar de opvolger van het album “Grazie Governo” uit 2018?

We hebben plannen! Misschien nog belangrijker: we hebben liedjes! Het is nu afhankelijk van producers, labels, touren en de juiste timing. Ik zweer dat het vroeger makkelijker was. -lacht- .

Goed, nieuwe liedjes liggen dus al op de plank. Wat kunnen mensen verwachten van de toekomstige muziek van The Bar Stool Preachers?

We zijn absoluut een band die is gegroeid in zijn schrijfproces. We hebben vorig jaar wat ‘dead weight’ in de band verloren en sinds dat moment zijn de nummers nog nooit zo goed geweest. Enorme refreinen, pakkende hooks en aangrijpende relevante teksten.

Klinkt veelbelovend! Welke muzikale invloeden van inspiratiebronnen kunnen we terughoren in jullie huidige én toekomstige muziek?

Ik luisterde echt naar alles toen ik opgroeide. Van Alanis tot Otis en van Dixie Chicks tot Michigan & Smiley… De grootste invloeden van de band zijn The Clash, The Specials, Rancid en Cock Sparrer. Je kunt zeker The Clash terughoren in het gitaarwerk, The Specials in onze baslijnen en Cock Sparrer in de refreinen. Ik hou van het vertellen van verhalen, dus bands als Squeeze en artiesten als Bruce Springsteen en Joe Strummer [The Clash] waren enorm belangrijk voor mij om mijn pen op te pakken.

Niet de minste namen dus. Zijn er ook nog artiesten waar je graag mee zou willen samenwerken of wat je interessant lijkt om mee samen te werken?

Ted Hutt [o.a. Flogging Molly], zeker weten. Laura Jane Grace van Against Me! ook.

Normaal gesproken touren jullie best veel. Heb je nog een goed of memorabel tourverhaal?

We hebben Maserati met geblindeerde ramen gezien en zweterige backstages met Green Day en te veel flessen whiskey met Jaya the Cat. De meeste verhalen met Jaya the Cat kan ik je niet eens vertellen, om het koosjer te houden bij ouders, snap je? Hoewel het meest gedenkwaardige moet zijn geweest hoe Geoff [Lagadec – Jaya the Cat] probeerde, de ochtend na Rebellion Festival en met een flinke kater, een gefrituurde boterham te eten. Hij zag eruit zoals we ons allemaal voelde, nam een hap en frisbeede het door het café. Niemand gaf een kik.

Hij zag eruit zoals we ons allemaal voelde, nam een hap en frisbeede het door het café. Niemand gaf een kik.

Hopelijk kunnen jullie dus weer snel op weg. Nog plannen om naar Nederland te komen?

Jazeker! We zouden eigenlijk in juni in Amsterdam zijn, maar hopelijk kunnen we dat verplaatsen naar november.

Jullie zijn hier al vaker geweest. Hoe verschilt dat met shows in jullie thuisstad?

We houden van Nederland! We vinden de mensen echt zo aardig en vrijgevig. In onze thuisstad is geen ruimte meer voor punk, ambachtelijk bier heerst over het land.

Als laatste willen we je nog een dilemma voorleggen: Tour de wereld over maar bij elke show zijn er maar 20 mensen OF je speelt de rest van je leven in dezelfde drie zalen, maar het is altijd compleet uitverkocht.

Hoe groot is de zaal? Zijn het iedere keer 20 andere mensen? De wereld over touren denk ik. Zeker naar deze shitzooi. Escapisme is de droom.

De EP van The Bar Stool Preachers, “Soundtrack to Your Apocalypse“, is te beluisteren via de bekende streamingsdiensten. Weten waar de band allemaal optreedt? Dat vind je op de website van The Bar Stool Preachers.

Deel dit bericht met je vrienden op WhatsApp:

Laat een reactie achter:


Spotify playlist