donderdag 26 maart 2020

Jason Waterfalls neemt je mee op reis op “Pillars”

De Nederlandse rockband Jason Waterfalls is weer terug met nieuwe muziek. Zelf zeggen ze ‘keiharde pop’ te maken. Doen ze dat ook weer op “Pillars”?

Met “Push” opent Jason Waterfalls het album sterk. Het refrein is hard en aanstekelijk, wat mooi afsteekt tegen de rustige coupletten. Door het hele lied zijn synths te horen, en hoewel ze overal goed klinken, komen ze het best tot hun recht in de meer atmosferische delen van de track. Vooral in de brug maken ze er goed gebruik van om een pauze te nemen van de gitaar en bas.

De tweede track “Silhouettes” begint met onheilspellende klanken. In het begin zijn alleen de synths en de drums er, wat je in spanning laat over waar de rest blijft. In het refrein knallen eindelijk de gitaren erbij en dan krijgt het liedje een andere toon. Niks onheilpellends, het is juist opgewekt! Voordat het tweede refrein begint krijgen we nog een andere ambiance: een relaxt, dromerig deuntje haalt ons even weg uit de spanning van de rest van het lied. Toch ervaar je dit niet als een inbraak: het hoort er gewoon bij. Op deze track horen we goed wat deze EP kenmerkt: verschillende klanken die verschillende gevoelens uitdrukken. Jason Waterfalls weet hoe hij deze stemmingen kan opwekken met zijn instrumenten en hij houdt zich niet in. Door alle gevoelens die de muziek je doet tegenkomen, voelt het alsof je een reis maakt door je psyche.

Op “Some Things” laat de band echter wat steekjes vallen. Ze gaan zo sterk de kant van de pop op, dat het soms voelt alsof je het liedje al eerder hebt gehoord: het mist originaliteit. Hoewel het niet slecht klinkt, is het al met al een vergetelijke track. “Pick Up the Pieces” lijdt onder dezelfde vergetelijkheidsziekte. Deze track lijkt veel als de eerste track op het album, “Push” – maar dan minder pakkend. De basgitaar is hier echter wel goed te horen en dat klinkt erg lekker.

De bekendste single tot nu toe, “New Reality”, is ook te vinden op deze EP. Het is een opgewekte track met nostalgische teksten over het verliezen van een geliefde. Op het eerste gezicht lijkt dat tegenstrijdig, maar het maakt de track tot een hoopvol en inspirerend lied – na het luisteren kan je de wereld weer aan.

Vooral de basgitaar is goed te horen op “Closer”, wat het heerlijk groovy maakt. De brug is bijzonder rustgevend en trekt je aandacht ondanks – of zelfs door – haar minimalisme. Het energieke refrein maakt dit nummer tot een mooie afsluiter van de EP.

Jason Waterfalls neemt je op “Pillars” mee op een reis en aan het eind voel je je dan ook verfrist door de nieuwe ervaringen. Het mist soms wel een beetje originaliteit, maar er zijn genoeg aanstekelijke refreinen en spannende baslijnen om je geïnteresseerd te houden.

Releasedatum: 27 maart 2020
Label: Eigen beheer/PIAS