maandag 27 juni 2016

Jera On Air 2016: vrijdag 24 juni

Het festivalterrein van Jera On Air werd donderdagavond 23 juni getroffen door hagelstenen groter dan pingpongballen en bakken vol water. Eventjes was er de vraag of het festival in volle glorie door kon gaan, maar al snel volgde geruststelling vanuit de organisatie. Na regen komt tenslotte zonneschijn, maar dan wel in de vorm van een dikke line-up. De alweer vierentwintigste editie van het festival dat jaarlijks in Limburg plaatsvindt, draagt namen als Sick of It All, Pennywise, The Amity Affliction en Beartooth op zijn affiche. Lees hier de review van zaterdag 25 juni, 2016.

Om 19:05 uur stipt vliegt het – van eigen bodem afkomstige – For I Am King als tweede uit de startblokken op de Impericon Stage. De tent staat niet bomvol, maar daar deinst het vijftal niet voor terug. For I Am King heeft een flinke dosis beukcore in zijn DNA zitten en dat is precies wat er wordt geserveerd. Extra bijzonder is het dat deze deathcore band een dame aan de microfoon heeft staan. Deze kleine dame met een belachelijk grote strot, laat zien waarom For I Am King thuishoort op het grote podium.

Eind april bracht de technische en progressieve deathmetal band Fallujah zijn nieuwe schijfje “Dreamless” uit. Vandaag brengt het Amerikaanse vijftal nummers van dit album ten gehore op de Second Stage van Jera On Air. Hoewel het studioalbum een hevig, dromerig genot is, komt dit live niet geheel uit de verf. Dit heeft deels te maken met het geluid. De dromerigheid gaat verloren in een ruis van drums en bass. Het publiek vooraan in de tent lijkt daar echter geen last van te hebben en gehoorzaamt frontman Alex Hoffman wanneer hij een circlepit op gang wil brengen.

Bury Tomorrow staat om 20:25 uur op het programma. De tent is goed gevuld en de spanning stijgt. De perfecte cocktail voor een ruige festivalset. De grote afwezige is vooralsnog de band zelf. Vijf minuten worden er al snel tien. Tien minuten worden al snel een kwartier. Gaat de band überhaupt wel optreden? Maar liefst een half uur te laat beginnen de Britten aan hun set vanwege problemen met elektriciteit. Het deert niet: het is helemaal aan vanavond. Er is flink leven in de brouwerij en de mannen brengen met gemak een glimlach op je gezicht. Voldaan en met enkele blauwe plekken de tent weer uit en op naar de volgende band op de bill: Deez Nuts.

De Australiërs van Deez Nuts maken lekkere hardcore punk met een oldschool vibe, ondanks dat ze pas sinds 2007 meedraaien. Dat het in goede aarde valt is wel te zien aan het publiek: de tent barst uit zijn voegen. Daar waar Bury Tomorrow echt zwaar beukmateriaal is, word je juist ontzettend vrolijk van Deez Nuts. Het publiek zingt hard mee en de mannen vliegen over het podium. Van voor naar achter wordt enthousiast meegedaan. Top act!

De hierop volgende band is er ook één afkomstig van Australische bodem. Zwaargewicht Thy Art is Murder bestijgt om 22:25 uur de planken van de Impericon Stage. Waar voorheen de beestachtige CJ McMahon op de voorgrond stond, staat nu Lochlan Watt van Colossvs. Watt doet hard zijn best een gedoogde vervanger te zijn, maar het stukje performance ontbreekt en de vocals zijn weinig dynamisch. Het geluid is daarentegen, na de ontstane technische problemen, solide. De bovenlichamen van het publiek laten zich meevoeren in de massieve breakdowns. Op het moment dat de band op verzoek van het publiek “Reign of Darkness” speelt, wordt de grootste circlepit tot dusver vanavond gecreëerd.

Municipal Waste gooit het tempo nog verder omhoog. De ADHD spat van de mannen af. Dit vindt zijn weerslag ook in het publiek. Het is een mooi feestje, maar je moet wel van deze razendsnelle speed metal/punk houden. Het wordt namelijk een beetje eentonig na een paar nummers. Toch past deze band heel goed op Jera On Air, omdat traditioneel gezien veel metal acts van dit kaliber worden gestrikt. Prima showtje.

Exact middernacht is de Impericon Stage stampvol. Het publiek, waarin zich handenvol fans bevinden, wacht rustig af tot de Australische headliner The Amity Affliction het podium betreedt. De set wordt ingeluid met “I Bring the Weather With Me” onder oorverdovend gejuich van de bomvolle tent. De gevoelige lyrics van The Amity Affliction worden vol emotie overgebracht en worden luidkeels meegezongen. Heel cliché worden, op verzoek van de band, aanstekers in de lucht gehouden. Maar hoe cliché het ook is, het leent zich perfect voor deze set. Daarentegen vliegen circlepitjes als tornado’s over de houten planken en hier en daar duiken crowdsurfers op. Het moge duidelijk zijn voor welke band festivalgangers uit verschillende hoeken van Europa deze vrijdag zijn afgereisd naar een drassig terrein.