donderdag 8 juli 2021

Geschreven door Tom Duteweert.

JXDN staat in zijn eigen schaduw op “Tell Me About Tomorrow”

Jaden Hossler, beter bekend als jxdn, was de eerste artiest op Travis Barker’s eigen label: DTA Records. Nadat hij werd ontdekt op social media platform TikTok, waar hij 9,2 miljoen volgers heeft, is het snel met hem gegaan. Kan hij op debuutalbum “Tell Me About Tomorrow” de enorme verwachtingen, gecreëerd door megahits als “Angels & Demons”, waar maken?

Dat jxdn en Travis Barker trots zijn op hun samenwerking blijkt wel uit “INTRO”, waarop je Travis Barker hoort zeggen: “Yo, think I just found the first artist I’m gonna sign to DTA Records. This kid’s next, his name is Jaden”. “Tell Me About Tomorrow” begint met “PILLS” en “THINK ABOUT ME”. Deze tracks zijn exemplarisch voor het gehele album. Waar het refrein van “THINK ABOUT ME” erg goed is, mist het nummer het tempo en de energie van “PILLS”. Bij een aantal liedjes op de plaat is dit beter afgestemd dan bij anderen. Maar als het goed is, dan is het ook gelijk écht goed.

Op “WANNA BE” is ook Machine Gun Kelly te horen, zoals iann dior te horen is op “TONIGHT”. Je mist eigenlijk alleen blackbear nog en je hebt de ‘boys back together’. Hoewel je op eerdere tracks soms denkt dat jxdn qua vocalen erg op Machine Gun Kelly lijkt, hoor je hier toch wel duidelijk verschil. jxdn is duidelijk een betere zanger en zijn hogere stemgeluid is ook veel typischer voor poppunk.

Het album gaat verder met “A WASTED YEAR”, waarop de refreinmelodie van blink-182’s Feeling This” wordt gebruikt, en daarna volgt megahit “ANGELS & DEMONS”. Eigenlijk valt “ANGELS & DEMONS” een beetje uit de toon met de rest van het album, vanwege de donkerder kwaliteit en de focus op pop instrumentatie. Na een kort intermezzo krijg je met “ONE MINUTE” en “BRAINDEAD” twee hele fijne moderne poppunk tracks voor je kiezen. Vooral dat eerste nummer, waar live drums wordt afgewisseld met trap-drums en halftime met double-time, is echt de belichaming van poppunk anno 2021.

“‘ONE MINUTE’ is echt de belichaming van poppunk anno 2021.”

So What” is al meer dan een jaar uit, maar het blijft gewoon een enorm sterk nummer en voor de poppunkfan zal dit het hoogtepunt van het album zijn. “ANGELS & DEMONS PT.2” gaat thematisch over de reacties op jxdn’s arrestatie vorig jaar. Terwijl het nog akoestisch begint, kickt het nummer in het tweede deel in de overdrive en wordt je nog even getrakteerd op de punkkant van poppunk. De laatste vier liedjes van “Tell Me About Tomorrow”, zijn stuk voor stuk leuke liedjes. Echter kunnen die niet tippen aan de hoogtepunten die elders op het album te vinden zijn.

Tell Me About Tomorrow” is lastig te beoordelen. Het is duidelijk dat jxdn’s populariteit gebaseerd is op het feit dat hij echt goede muziek kan schrijven en het album verveeld zeker niet. Maar aan de andere kant voegen de albumtracks niet altijd wat toe aan de grote hit singles die vaak al meer dan een jaar uit zijn. Waar tracks als “ONE MINUTE” de juiste combinatie van ingrediënten bezit, gaat er bij liedjes als “PILLS” net wat mis. De nieuwe tracks worden nu overschaduwt door de grote hit singles. Het is echter nog steeds gewoon een leuk album. Dat laat jxdn dan ook zien op tracks als “SO WHAT”, “ANGELS & DEMONS PT.2”, “ONE MINUTE”, “BRAINDEAD” en natuurlijk de andere singles, die al tientallen miljoenen keren gestreamd zijn. Hij wordt een beetje overschaduwd door zijn eigen succes.

Releasedatum: 2 juli 2021
Label: DTA Records