dinsdag 8 juni 2021

Geschreven door Tom Duteweert.

KennyHoopla maakt poppunk toekomstbestendig op “Survivors Guilt: The Mixtape”

Op “Survivors Guilt: The Mixtape” werkt KennyHoopla samen met Travis Barker. Bij elke samenwerking tussen een nieuwe artiest in het poppunkgenre en Travis Barker, zal een aantal mensen zeggen dat het “gewoon als blink-182 klinkt”. Lukt het KennyHoopla om duidelijk zijn eigen stijl te laten horen?

De mixtape start met “silence is also an answer//”. Zoals op de hele plaat liggen het tempo en de energie lekker hoog. Het lied heeft een beetje een melancholisch gevoel omdat de melodieën niet zo suikerspinzoet zijn zoals je verwacht bij poppunk. De dynamische zang en de gebruikte effecten plaatsen dit nummer, en de hele mixtape, ook duidelijk in 2021. Bovenstaande maakt dit een sterk nummer, maar biedt ook een belofte dat het nog beter gaat worden.

Na die track knalt “estella//” door je speakers. Deze track kwam eind vorig jaar uit en is met meer dan elf miljoen plays op Spotify natuurlijk gewoon een hit. Die status is geheel terecht want het is een heel sterk nummer. Het refrein is catchy, energiek en heerlijk meezingbaar, en het nummer is eigenlijk net iets te kort waardoor je het gelijk nog eens wil beluisteren. Op “turn back time//” klinken de coupletten muzikaal dan wel alsof ze op het blink-182-album “Neighborhoods” hadden kunnen staan maar het is toch gewoon heel duidelijk een KennyHoopla-nummer. Het is knap dat een artiest zo vroeg in zijn carrière al op deze manier een eigen sound heeft.

Op titeltrack “survivors guilt//” zijn ook een aantal geschreeuwde vocalen te horen. Dat is een gewaagde keuze die niet per se heel goed uitpakt, maar de song is wederom heel sterk. Het is mede door de drums best wel een chaotisch nummer, maar dat creëert wel een fijn randje waar de vocalen dan wel weer goed bij passen. Dan volgt het hoogtepunt van de mixtape: “hollywood sucks//”. Deze track kwam begin mei uit en alles eraan is goud: het tempo, de energie, de tekst, de gitaarriff, de pre-refreinen en de refreinen zelf. Je doet jezelf echt tekort als deze track nog niet in je afspeellijst staat.

“Deze track kwam begin mei uit en alles eraan is goud.”

Aangezien KennyHoopla van geen ophouden weet gaat “Survivors Guilt: The Mixtape” door met “inside of heaven’s mouth, there is a sweet tooth//”. Het nummer begint gelijk met een goede en donkere gitaarriff. De zang is op een gegeven moment een beetje té monotoon, maar dit wordt snel opgelost. De laatste helft van dit nummer heeft enorm dikke emovibes met de geschreeuwde tekst: “it gets worse before it gets better” en de wederom chaotische sfeer. Op het eind klinkt KennyHoopla alsof hij op het punt staat om in tranen uit te barsten.

smoke break//” is een beetje een uniek lied op “Survivors Guilt: The Mixtape” omdat het refrein ietwat tegen valt. Het heeft echter een van de beste bridges van deze mixtape en wanneer het refrein dan terugkomt met de drums in dubbel tempo, klinkt dat wel gewoon weer heel goed. Jammer dat die energie niet ook in de rest van de refreinen te vinden is.

De mixtape wordt afgesloten met “9-5 (love me)//” wat een goede outrotrack is. Het is lastig uit te leggen waarom, maar alles aan de track voelt een beetje als een afscheid. De eerste minuut is lekker lowkey en je hoeft er enkel een trapbeat onder te gooien en je zou een emorap-hit hebben. Daarna kickt echter het refrein in en zit je weer volledig in de KennyHoopla-poppunksfeer.

Op “Survivors Guilt: The Mixtape” laat KennyHoopla horen dat hij zijn eigen stijl en sound goed ontwikkeld heeft. Zijn teksten zijn leuk, de manier waarop hij zingt is hem eigen en de productie helpt daar ook aan mee. Met acht aanstekelijke liedjes in twintig minuten, ben je gek als je “Survivors Guilt: The Mixtape” niet even checkt. “estella//” was al een hit, “hollywood sucks//” is op weg, en de zes andere nummers zijn ook genieten. Vooral “silence is also an answer//” en “inside of heaven’s mouth, there is a sweet tooth//” zijn erg leuk. Zolang artiesten als KennyHoopla nieuwe ideeën en verse energie blijven brengen, gaat deze nieuwe golf van poppunk ons nog veel plezier geven.

Release datum: 11 juni 2021
Label: Arista Records