vrijdag 16 juli 2021

Geschreven door Joey Reijenga.

Niks stopt KIEFF op debuutalbum “KIEFF”

De Leidse band die langzaam maar zeker synoniem staat met hun vier gekleurde overalls brengt ons nu al een paar jaar zijn maffe muziek. KIEFF bracht in aanloop van zijn debuutalbum drie singles uit die de lat zeker hoog hebben gelegd. De eigenaardige stijl van de jongens gecombineerd met zijn muzikaliteit belooft veel goeds voor “KIEFF”.

Het is vanaf de eerste noot gelijk raak. Het album opent namelijk met “Game Time” en niks is meer toepasselijk. Het is inderdaad “Game Time“, dit is KIEFF en het is meteen duidelijk dat KIEFF dondersgoed weet waar hij goed in is. Er is geen speld tussen te krijgen: de bandleden zijn onwijs op elkaar ingespeeld en er is niks storends aan het chaotische feestje dat “Game Time” is. Meerdere vocalen die dwars door elkaar gaan en vervolgens samen het refrein zingen, het schreeuwt gewoon solidariteit. Deze solidariteit versterkt het geheel immens. Als de jongens tijdens de tweede helft ‘’I want to be David Hasselhof’’ zingen, weet je meteen dat die zin nog een tijdje in je hoofd blijft hangen.

Nadat “Game Time” de toon heeft gezet komt “Charm” lekker binnen. Het outro van “Charm” alleen al forceert je om je brein uit te zetten en gewoon mee te vliegen met het geluid. Dit nummer is een stuk minder heftig. Samen met “Line” en “Fresh Furniture” zorgt dit voor een goede balans. Deze liedjes zijn misschien wat makkelijker om naar te luisteren, maar staan alsnog garant voor een feestje.

Het hele album heeft een zelfbewust wijsneusgehalte. Een charme waardoor je helemaal in het concept wordt opgeslokt. Van het onconventionele ritme van “The Endless Search for Perfection” tot de heerlijke bridge van “Lost and Found“, KIEFF lijkt nooit te missen. Bassist Milo Mooi Wilten cruist er stevig op los en combineert dit met het eigenzinnige gitaarspel en geluid van gitaristen Jasper Werij en Michiel Thompson. Het resultaat kan het best omschreven worden als een ruimtereis, want het is onwijs vet maar je hebt geen flauw idee wat je ziet.

Mocht je denken dat je nu weet wat er gebeurt op dit album, dan zijn er nummers als ‘’State of Being White’’ en ‘’Social Skills’’ om je weer in verwarring te brengen. Deze liedjes zijn net zo subtiel als een klap voor je kanes wanneer het komt tot je duidelijk maken dat het enige wat telt het onwijs lekkere geluid is. Verspil dus ook niet je tijd aan het proberen te begrijpen van het geheel, maar geniet van de ervaring. De enige houvast die er is, is het retestrakke spel van drummer Bart van der Ven. Toch is ook hij is niet te vertrouwen. Hij zet je namelijk net zo graag op het verkeerde been als de rest van de band.

KIEFF heeft zijn sound te pakken. Het album klinkt als een groep gasten die voor goud willen gaan, en ook echt niet met minder tevreden zijn. Als de muziek dan ook goed is dan blijft er vrij weinig over om slechte dingen te zeggen. Doe jezelf een plezier: trek een gekleurde overal aan en geniet van de gecalculeerde wanorde op deze plaat.

Releasedatum: 2 juli 2021
Label: Bottom Shelf Records