zondag 14 maart 2021

Kings of Leon is ingetogen op”When You See Yourself”

Kings of Leon is een algemeen geaccepteerde rockband. Iedereen kent wel nummers van de band waaronder de hit “Sex On Fire“. Na vijf jaar komt nu dan eindelijk het nieuwe album: “When You See Yourself“. Het heeft krap vijftig minuten aan muziek en of dit kleine uur genoeg is om ons warm te laten worden, is nog maar de vraag.

De eerste track “When You See Yourself, Are You Far Away” start rustig. Echter klinkt het niet lekker in het gehoor: het lijkt niet erg samenhangend. De stem synchroniseert niet fijn met de muziek en je enthousiasme is al gelijk wat minder. Moet dit de opener van het album zijn? Bij “The Bandit” komt er gelukkig al wat meer pit in. De lekkere baslijn samen met wat ruwe gitaar vormen een enorm contrast met de opener. Met name het refrein is lekker om op mee te gaan, maar alsnog is het niet een nummer om op te springen.

Stormy Weather” blijft daarentegen weer heerlijk in je hoofd hangen. Het is een goed mengelmoesje van beat en een gepassioneerde stem van zanger Caleb Followill. Maar wanneer je het einde van de track nadert, voelt het weer wat monotoon, dus je mist wederom hier iets. Wanneer we spreken over een uniek nummer kom je terecht bij “A Wave“. De combinatie van high-pitch pianonoten met de krachtige stem van Followill zorgt voor een nieuwe ervaring, maar ook hier zit een ellenlange opbouw in waar je na een tijdje wel klaar mee bent. Waar zit toch die power van “When You See Yourself“?

In de daaropvolgende nummers “Golden Restless Age“, “Time In Disguise” en “Supermarket” wordt het zeker niet gevonden. De nummers zijn ingetogen, rustig en hebben een lastig te vinden refrein. Naar het einde toe lijk je bijna moedeloos te worden van de lome, energieloze muziek. De meeste energie is te vinden op “Echoing“. Maar dit is dan ook echt de énige track met een beetje pit waarvan je denkt: “Nou, daar kunnen we een dansje op doen”. Maar zelfs dan valt het nog knap tegen. De afsluiter “Fairytail” spant dan eigenlijk toch nog de kroon van het gedeisde album. Kings of Leon heeft gekozen voor een heel andere weg op deze plaat.

Van dit album moet je niet de nieuwe “Use Somebody“of “Sex On Fire” verwachten. Ook de voorgaander van dit album “WALLS“, had honderd keer meer explosie en vrolijkheid. Kings of Leon is een nieuwe weg ingeslagen, die niet voor iedereen zal zijn weggelegd. Een tegenvaller, want al wil je het album iets kalmer maken, is het nu net een dood vogeltje. Kwalitatief is er vrij weinig op aan te merken, want muziek maken kan de band wel, maar de hele plaat “When You See Yourself” is nu simpelweg deprimerend.

Beoordeling: 6/10
Releasedatum: 3 maart 2021
Label: RCA Records