donderdag 23 augustus 2018

Laatste dag Lowlands 2018 kent hoogte- en dieptepunten

Het is de laatste dag van Lowlands 2018 en dan is het nog maar afwachten hoe fit de bezoekers zijn. Al ruim 20.000 mensen zijn aan het feesten sinds donderdag, dus de nodige drank en drugs zijn al genuttigd deze dagen. Het is dan ook te merken dat het langzaam op gang komt. Zodra de zon ongeveer recht boven je hoofd staat, komt de energie weer om de hoek kijken en wordt het alsnog een prachtige dag. Hier vind je onze review van vrijdag en en hier van zaterdag.

Te vroeg voor Moose Blood
Het is zondag en de meeste energie van de bezoekers is al een beetje opgeraakt. Dat is goed te merken bij Moose Blood. De tent is nog niet eens voor de helft gevuld, maar toch blijven de mensen die er zijn wel plakken. De voorste rij zingt stilletjes wat woorden mee en er worden wat dansjes gedaan achter in de tent. Frontman Eddy Brewerton vindt het ook nog een beetje vroeg. Zijn stem lijkt af en toe niet helemaal wakker te zijn.

Bravo plat gespeeld op een piano
Voor Tom Odell was het genieten geblazen om 14:30 uur in de Bravo. Buiten de tent kan je niet lopen, zo vol staat het bij de zanger. Nadat hij rustig opkomt en achter zijn piano gaat zitten, lijkt het een kalm optreden te worden. Toch laat hij vrij snel merken dat je hier niet rustig in een stoeltje hoeft te zitten. Want met zijn pianogeluiden weet hij, uiteraard in samenspel met zijn band, een heel vol, maar vooral energiek en opzwepend geluid te produceren. Heel netjes hoe hij de Bravo platspeelt.

Hypebeast Joost maakt zijn status waar
Dé Nederlandse hype van het moment staat om 15:15 uur in de X-Ray. Een vrij kleine tent, die ook veel te klein blijkt te zijn voor deze (Scandinavische) Fries. Voor drie uur staat de hele tent al bomvol en het wordt alleen maar voller. Bij Nederlandse hiphop en rappers is het altijd maar afwachten of er een bandje gedraaid wordt waar de artiest zo nu en dan een woordje van mee rapt: vreselijk irritant. Joost laat gelukkig zien dat hij hier niet toe behoort. Met een daverende set, inclusief beukende hits als “Zelfgemaakt”, “Scandinavian Boy” en “Meeuw” walst hij als een onophoudbare sloopkogel door de X-Ray. Hier kunnen een hoop Nederlandse rappers en hiphoppers nog wat van leren.

Vriendelijke reus met mooie, krakende stem
Rag’N’Bone Man houdt niet van singer-songwriters, wat hij zelf ook is, die alleen met een gitaar op het podium staan en verder veel hulp van een tape nodig hebben. Dat is dus exact wat hijzelf niet doet. Met een volledige band en een heerlijk krakende stem windt hij een aardig gevulde Alpha om zijn vingers. Het meest kenmerkende aan deze show is misschien wel de glimlach die nonstop op het gezicht van Rory Graham, de man achter Rag’N’Bone Man, te vinden is. Van begin tot eind.

Muzikaal iconische vrouw, met een saaie show
Zangeres Patti Smith oogt erg kalm als ze het podium op komt en ze zingt rustig haar nummers. Toch lijkt ze het er, naarmate de set vordert, stiekem wel zwaar mee te hebben. Pas bij het derde nummer komt ze wat meer los en zie je wat lichamelijke beweging. Vocaal gezien is het zeker wel oké, maar van iemand van dit statuur, verwacht je misschien meer show en wat meer spektakel. Er was bijna geen lichtshow, geen visuals op de achtergrond, geen fysieke backdrop: helemaal niets. Muzikaal klinkt het goed, maar de show is helemaal niks.

Ja, ja, JA JA JA, eindelijk!
Lowlands, dit hadden we écht even nodig. Na veel degelijk gedans, hebben we nu tenminste kei- en keihard kunnen zweten, pitten en crowdsurfen in de Alpha. Dat komt natuurlijk door niemand minder dan Dropkick Murphys. Wat zijn de vocalisten, Al Barr en Ken Casey, heerlijk scherp bij stem en speelt de band voortreffelijk. Er is geen enkel optreden geweest in de Alpha dat zo een groot feest was én waar tegelijkertijd zoveel gezweet is als nu. Heel erg lekker gedaan dit, jongens! Boston heeft zichzelf opnieuw op de kaart gezet in Nederland.

Hard, lekker hard, maar toch ook slecht
Terwijl Dropkick Murphys de Alpha feestles geeft, stapt het duo $UICIDEBOY$ het podium op in Bravo. Al vrij gauw wordt duidelijk dat $UICIDEBOY$ veel beter in de X-Ray of India, een kleinere tent, had kunnen staan. Een half gevulde tent is het resultaat dat $UICIDEBOY$ ziet zodra hij de planken op komt. Desondanks er zo weinig animo is, gaat het wel keihard in de tent. Het optreden dat neergezet wordt is zeker geen hoogstaande show, maar als je als bezoeker energie kwijt moet, ben je hier zeker aan het goede adres. En om het af te maken, staan de boys zelf ook te genieten op de planken.

Hypnotiserende koningen in hun niche
King Gizzard & the Lizard Wizard hypnotiseert het publiek met zijn merkwaardige visuals en zijn trippygeluid. Het podium is tot de nok toe gevuld met de zevenkoppigeband. Het publiek loopt af en aan, maar de harde kern, wat toch echt wel het overgrote deel van het publiek is in de Bravo, blijft in trans genieten van dit fascinerende optreden. Er wordt zeker genoten tijdens deze set, maar het is wel duidelijk dat dit, om het maar even respectloos te zeggen, vreemde muziek is die een bepaalde niche aanspreekt. En in deze niche is King Gizzard & the Lizard Wizard misschien wel de koning!

Fenomenale headliner sluit een prachtige editie af
Fans staan al urenlang voor het hek van de Alpha om hun grote hiphopkoning te zien: Kendrick Lamar. Toch zijn niet alleen liefhebbers van het genre bij de afsluiter van het festival. Het veld staat verrassend vol, terwijl het Lowlands-publiek niet persé hiphoppubliek is. De Amerikaanse rapper komt op met een Aziatisch-geïnspireerde introvideo en knalt er dan meteen in met megahit “DNA.“. Kendrick Lamar speelt geen spelletjes: daar waar veel rappers het tegenwoordig doen met backingtracks waar ze lamlendig een paar woordjes overheen praten, gooit deze rapper bars alsof het niks is. Zelfverzekerd brengt hij zijn vaak grimmige teksten over racisme, politiegeweld en andere maatschappelijke problemen over aan het publiek. De stageproductie, waardoor het af en toe net lijkt alsof het podium in vuur en vlam staat, gooit er nog een extra laag indrukwekkendheid bovenop.

Hij speelt voornamelijk nieuwer materiaal van albums als “DAMN.” en “To Pimp a Butterfly“. Dit bevalt het publiek goed, want vooraan zijn de nodige moshpits te vinden. Meezingen is misschien nog wel wat teveel gevraagd, want wanneer de rapper op het eind van de set “HUMBLE.” op a capella wijze inzet, weten alleen de voorvakken mee te rappen. Gelukkig speelt hij de track daarna ook nog mét muziek erachter en mag het dak eraf. Fan van hiphop of niet, iedereen kan op de laatste avond van Lowlands de tent inkruipen met het gevoel het optreden van een ware legende gezien te hebben.

TIP: Voor Windows-gebruikers: ctrl + klik op een foto om in een nieuw tabblad te openen. Voor Mac-gebruikers cmd + klik.