zaterdag 26 november 2016

Geschreven door Natasja Dijkstra.

Lamb of God – The Duke

EP’s doen vaak hun intrede als opvullers voor de discografie van een band. Gewoonweg hebben EP’s het doel om fans te laten weten dat de band nog steeds bestaat. Zo niet bij de nieuwe EP van Lamb of God: “The Duke”. Want laten we wel wezen, een naam als Lamb of God heeft dat niet nodig.

Even met de deur in huis: hier opent zich geen nieuwe wereld. Het schijfje bestaat grotendeels uit live uitvoeringen van nummers die vorig jaar werden uitgebracht op het studioalbum “Sturm und Drang”. En dat ene ‘nieuwe’ nummer, “Culling”, is natuurlijk ook niet nieuw: het was bedoeld voor de plaat “Wrath”, maar is simpelweg nooit afgemaakt. Tot “The Duke”. “Culling” is de meer traditionele track van de twee nieuwe aanwinsten. De mix van mid-tempo thrash en old school groove metal laat zien dat het Amerikaanse vijftal moeiteloos kan rocken.

The Duke” is overigens niet zomaar een EP, maar dient ter nagedachtenis van vriend en fan Wayne Ford. Ford was terminaal, maar bleef rustig onder zijn nakende dood. Dit inspireerde frontman Randy Blythe tot het schrijven van titelnummer “The Duke”, dat beschikt over ongewone, doch interessante clean vocals afkomstig van Blythe. Hoewel de track nog steeds een Lamb of God-sound kent, brengt het ook een jaren ‘90 vibe met zich mee. Tot opluchting van velen, weten de strakke riffs behendig de nu metal-val te omzeilen. De kracht zit hem in het refrein, dat onmiddellijk zijn stempel achterlaat als één van de aanstekelijkste momenten in Lamb of God’s discografie.

Het titelnummer is om van te watertanden. Het doet je verlangen naar meer nieuw materiaal van de band. Maar doet dit af aan het doel van het schijfje? Nee. De focus van deze EP ligt op de nagedachtenis van Wayne Ford en het creëren van bewustwording voor de Leukemia and Lymphoma Society (LSS) en BeTheMatch. En daar is Lamb of God in geslaagd.

Releasedatum: 18 november 2016
Label: Epic Records