zondag 13 december 2020

Less Than Jake knalt op “Silver Linings”

De invloedrijke ska-punkband Less Than Jake gaat al bijna 30 jaar mee en weet maar niet van ophouden. Daarom komt hij met een nieuw album: “Silver Linings”. Zijn vorige release, de EP “Sound the Alarm”, werd goed ontvangen. Zal de nieuwe plaat ook in de smaak vallen?

Met “The High Cost of Low Living” zet Less Than Jake direct de toon: energieke gitaren met opgewekte blaasinstrumenten. Het album is nog maar net begonnen en je beweegt al lekker mee op de muziek. Toch is dit nummer nog niet zo ska als de band altijd is: in veel delen van de track zijn de blaasinstrumenten niet te horen. Dat is echter helemaal niet zo erg, want het blijft gewoon een heerlijk punknummer. Luisteraars die niet zo bekend zijn met ska, kunnen dit goed gebruiken als een introductie tot het genre. Daarnaast hoeven fans niet lang te wachten op meer ska: het tweede nummer, “Lie To Me”, heeft er alle kenmerken van. De saxofoon en trombone, de off-beat akkoorden en de lekkere baslijn: dit lied heeft het allemaal. Daarnaast spelen de drums gevarieerd waardoor het nummer niet snel verveelt.

“Het album is nog maar net begonnen en je beweegt al lekker mee op de muziek.”

“The Test” is een iets sneller nummer met aanstekelijke riffs van de gitaren en blaasinstrumenten. Die spelen door elkaar waardoor het nummer een tikje chaotisch klinkt, maar toch hangt het uiteindelijk mooi samen. Dat snelle horen we ook op “Dear Me”, maar deze track is iets gevoeliger. Het behoudt zijn opgewekte ondertoon, maar er klinkt wat melancholie doorheen, wat een welkome afwisseling is. Ook “Lost at Home” biedt wat variatie. Het is een rustiger nummer waar je prima op kunt relaxen. Er zit daarnaast een bijpassende trombonesolo in – iets wat we niet vaak tegenkomen op deze plaat.

Een nummer dat eruit springt is “Bill”, door het opvallende baswerk dat erin zit. De basgitaar lijkt haast wel luider dan de gewone gitaar. Zeker in de coupletten is dat het geval, waar de basgitaar het voortouw neemt en de leadgitaar slechts wat palm-muted noten speelt. Hier bewijst Less Than Jake bijzonder goed dat je voor gave baslijnen bij deze band moet zijn.

Het album sluit af met “So Much Less”, een iets trager nummer dat toch goed op het schijfje past. Het is weer typische skapunk om van te genieten. Er opent geen nieuwe wereld voor je, maar toch blijft het lekker. Dat is eigenlijk met al deze tracks het geval: Less Than Jake verlegt geen grenzen op “Silver Linings”, maar levert wel gewoon een stevig album. Fans kunnen dus tevreden zijn: voor de liefhebber is deze plaat een pareltje.

Releasedatum: 11 december 2020
Label: Pure Noise Records