donderdag 9 november 2017

Geschreven door Fabian Rozendaal.

LIFETIGHT – Self-Tightled

LIFETIGHT leeft de droom. De band werd opgericht in juni 2017. In deze korte tijd kenden de Britten al succes op Spotify en werden ze gedraaid op de radio. Tevens speelde hij op Deadbolt Festival in Manchester en op het ééndaagse Holloween Festival van Our Hollow, Our Home. Vanaf het ontstaan van de band wordt hij al gevolgd door Crooked Noise Records. Vandaar dat het, vijf maanden sinds het formeren, al tijd is voor een debuut-EP.

Om de muziek wordt niet heen gedraaid. De EP opent met een gitaarriff die vervolgens snel ondersteund wordt door een hoop instrumentaal geweld. De gitaren in de single “Energy” doen een beetje denken aan Stray From the Path, waar de vocalen weer klinken als Northlane. De knallende drums zorgen er in combinatie met de gitaren voor dat je niet stil kunt blijven zitten tijdens het luisteren. Er wordt op deze korte EP geen gas teruggenomen door LIFETIGHT. Na het energieke “Energy” horen we “Misguided“, een track die minstens net zo energiek is. Het nummer onderscheidt zich individueel niet, maar is wel fijn luistermateriaal.

Het refrein van “Big Boy House” springt er echter wel uit. De smerige gitaarriff maakt de track ongelofelijk groovy. LIFETIGHT laat horen dat hij een groot talent heeft voor het maken van hardcore zonder poespas. Met “Dreams” knalt de band nog een vierde en laatste keer. Wederom blijkt het gevoel voor het bedenken van lekkere gitaarpartijen erg belangrijk te zijn. Vet agressieve gitaren zorgen er in combinatie met beukende drums en boos geschreeuw voor dat het slot van deze debuut-EP zeker blijft hangen.

Self-Tightled” is een verdienstelijke debuutplaat. Het feit dat LIFETIGHT al zo strak klinkt op zijn eerste release is veelbelovend. De Britten brengen niet per se vernieuwing in het genre, maar waarom zou je vernieuwing in de hardcore punk willen als het zo gewoon werkt? Hopelijk is deze plaat het opstapje voor een volledig album en zal de band in de komende jaren in Nederland te bewonderen zijn. LIFETIGHT is een aanrader voor fans van Hatebreed en Beartooth.

Releasedatum: 3 november 2017
Label: Crooked Noise Records