vrijdag 3 mei 2013

Geschreven door Sven Rietkerk.

Live review: Billy Talent in Tivoli

Nadat Billy Talent het concert van 1 februari moest verplaatsen was het gisteravond, 2 mei eindelijk zo ver. In een uitverkocht en bloedheet Tivoli stonden de Canadese punkrockers om iedereen omver te blazen.

Voor het zo ver is, krijgt het Duitse Donots de kans om zich te bewijzen. Het gevoel wat bij mij naar boven kwam was dat het een echt voorprogramma was. Na een aantal nummers keek ik al op mijn horloge in de hoop dat de tijd sneller zou gaan. Dit neemt niet weg dat Donots er veel zin in hadden. Springen, in het publiek staan en gek doen. Hieruit bleek dat het voorprogramma er alles aan wilde doen om ons op te warmen voor Billy Talent. Dat lukte ze uiteindelijk redelijk.

Na het ombouwen van het podium kwamen de punkrockers op. In razend tempo knalde het ene na het andere nummer eruit. Na het intro,“Testify” van Rage Against The Machine, ging de band los met een tweetal nummers van het laastste album. Na “Viking Death March” kwam er meer herkenning bij de fans. “Devil In A Midnight Mass” zorgde voor het bekende springen, deinen en drukken vooraan. Terwijl de ene na de andere crowdsurfer van het podium werd verwijderd, ging Billy Talent maar door. “This Suffering”, “Try Honesty” en “This Is How It Goes” maakten extra indruk. Het bewijs dat de klassiekers van de band het misschien wel beter doen dan de nieuwe nummers. Tijdens de nummers gooide zanger Benjamin regelmatig water over het publiek met de woorden: “You guys in Europe don’t think about airconditioning!”

Na “Try Honesty”, lied nummer vijftien van de avond, was het tijd voor de band om even een pauze van twee minuten te nemen, om vervolgens een toegift van nog eens vier nummers te geven. Voor mij en menig ander was dit het absolute hoogtepunt van de avond. Met “Devil On My Shoulder”, “Fallen Leaves”, “Surprise Surprise” en persoonlijke favoriet “Red Flag” sloten de punkrockers de avond af.

Het is lang geleden dat ik in een zaal als Tivoli een band heb zien spelen die maar liefst negentien nummers wegwerkt. Daar komt nog eens bovenop dat de band een ontzettend sterke show weggeeft. Alle nummers, nieuw en oud, staan als huizen. Geïmproviseerde solo’s bewijzen de kunde van de band. Enig nadeel wat ik kan bedenken was de temperatuur in de zaal zelf. Al kan dit de band natuurlijk niet aangerekend worden. Mensen die Billy Talent gemist hebben, zorg ervoor dat je de volgende keer erbij bent.