maandag 25 maart 2013

Geschreven door Sven Rietkerk.

Live review: Bullet for My Valentine in de Melkweg

Het belooft een drukke avond te worden. Miss May I, Halestorm en Bullet for my Valentine zullen de Melkweg plat gaan spelen. Althans, dat was de verwachting vooraf. De opwarmer die Miss May I heet, begint te spelen en krijgt al snel een circle pit aan de gang. Voor mij klinkt het als ‘meer van hetzelfde’. De verwachting van Halestorm ligt hoger bij mij. Het feit dat ze een Grammy hebben gewonnen en eerdere concerten legt de lat hoog. De verwachting wordt ruim ingelost. Veel contact met het publiek, strakke set en drumstokken zo groot als de benen van de drummer zorgen voor een goede sfeer. Na een klein half uur is Halestorm klaar.

Met ‘We Will Rock You’ van Queen geeft Bullet For My Valentine aan dat ze hier zijn om het dak er af te blazen. Na ‘We Will Rock You’ komt ‘Oh Fortuna’ op het hoogtepunt van dit nummer komen de mannen op. Met een goede scream introduceert Bullet For My Valentine, ‘Breaking Point’.

In een ongelofelijk tempo volgen de nummers elkaar op. ‘Your Betrayal’ en persoonlijke favoriet ‘Waking the Demon’ zijn geweldig. Geen enkele verkeerde noot te horen en de solo’s zorgen voor een open mond. Zo gaat het even door. Het gevoel bekruipt me dat de band het wel heel erg op de automatische piloot doet. Interactie met het publiek komt te ingestudeerd over. Nummers gaan in sneltreinvaart er doorheen. Leuk dat er een gitaarsolo tussen zit, maar dit is niet meer dan een combinatie van alle solo’s die Bullet For My Valentine ooit heeft opgenomen. Geen improvisatie, minder interessant dan gehoopt. Wel leuk dat Lzzy Hale nog even het podium opkomt om mee te zingen met ‘Dirty Little Secret’. Dit geeft een echte toevoeging en legt meer gevoel in het nummer dan de studio versie. De jongedame verlaat het podium weer en daarmee ook de diepte en het gevoel waarmee Bullet For My Valentine speelt. De toegift bestaat uit klassiekers ‘Hand of Blood’ en afsluiter ‘Tears Don’t Fall’.

Al met al is het een uitstekende set, die goed gespeeld wordt. Het is jammer dat aan het eind het gevoel van automatische piloot overheerst. Ook is een set van één uur en een kwartier te kort voor de hoofd act. Wel zal ik volgende keer gewoon weer aanwezig zijn als Bullet for my Valentine weer in Nederland isHieronder kun je genieten van de afsluiter van de mannen, namelijk “Tears Don’t Fall“, die momenteel 49,9 miljoen views bevat op YouTube.