zondag 16 augustus 2015

Geschreven door Jason Schouwenaars.

Live review: Coheed and Cambria in Melkweg

Het is in de zomer vaak een rustige tijd voor concertzalen. Toch speelt er op 15 augustus een band in de Oude Zaal van de Melkweg. Coheed and Cambria speelt er een speciale show waarin de band het album waarmee hij doorbrak, “In Keeping Secrets of Silent Earth: 3“, volledig en in originele volgorde uitvoert.

Eerst is het tijd voor Sparrow Falls. De band uit Limburg had niet gerekend op zo een hoge opkomst, want de zaal is al aardig gevuld. De band, bestaande uit 6 man, kan maar het halve podium gebruiken, maar weet zelfs met het gebrek aan ruimte deze toch optimaal te benutten. Frontman Merijn Verhees zoekt veel oogcontact en interactie met het publiek. Tussen de nummers door is er ook wat tijd voor gegein tussen de bandleden. Het publiek staat er tijdens het optreden nogal stilletjes bij, maar kijkt vermaakt naar de show die de mannen geven. De zang was niet altijd even goed te horen, helaas.

Na een pauze van een half uur waarin de uitrusting van Sparrow Falls van het podium wordt gehaald, is het de tijd voor Coheed and Cambria. De zaal wordt goed gevuld met rook voordat het optreden begint. Zodra de band opkomt, begint er een gegil en gejuich en zal het publiek niet meer stil zijn tot de band klaar is met spelen, want iedereen heeft zijn huiswerk goed gedaan en zingt uit volle borst mee. Frontman Claudio Sanchez klinkt niet meer zo hoog als 11 jaar geleden, toen het nagespeelde album “In Keeping Secrets of Silent Earth: 3” origineel uitkwam. Dit doet geen afbreuk aan de ervaring.

Wat dit wel doet, is het feit dat het geluid weer niet perfect gemixt is. Zo zijn de gitaren niet altijd duidelijk te horen. Claudio lijkt niet goed te weten wat hij met zijn iconische wilde haarbos wil tijdens het optreden. Bij het ene nummer zit het vast in een staart en bij het volgende nummer kunnen deze zomaar weer los wapperen. De band heeft veel eigen lichten meegenomen voor zijn show, waaronder een groot oplichtend logo van het album en een heleboel stroboscopen, welke ook veelvuldig tijdens het concert gebruikt worden. Het totaalplaatje is daardoor een flitsend spektakel om naar te kijken.

Geen enkele show is perfect, maar sommige zijn zeker wel bijzonder en dat was deze zeker. Het gebeurt niet elke dag dat een band een album live opvoert. Voor de aanwezige fans is één ding zeker: “In Keeping Secrets of Silent Earth: 3” zal nooit meer hetzelfde klinken!