vrijdag 14 augustus 2015

Geschreven door Irene Theunissen.

Live review: Combichrist in De Helling

De zaal stroomde langzaam vol, maar dat er iets aparts ging gebeuren stond vast. Op woensdag 13 augustus stond Combichrist in De Helling en iedereen had zin om los te gaan!

De avond wordt geopend door Controlled Collapse. De bandleden komen langzaam op, beginnende met de toetsenist, terwijl de muziek ook steeds meer aanzwelt. Uiteindelijk komt dan ook frontman Wojciech Król op, compleet met zwart doek over zijn hoofd. Vanaf dan knalt het los en dat is ook goed te zien op het podium: gitarist Kuba Sawicki heeft duidelijk de tijd van zijn leven en drumster Paulina Lewek is ook een genot om naar te kijken. De rest van de band doet ook leuk mee, maar pas als het zwarte doek van Król‘s hoofd afgaat komt hij los. Het klonk allemaal strak en goed, al was het wel jammer dat de nummers vaak al begonnen voordat Król klaar was met het nummer introduceren.

Na een goede opwarming van Controlled Collapse is het nog even wachten op de hoofdact, maar die stelt niet teleur! Combichrist begint rustig, met een akoestische versie van “The Evil in Me”. Hiervoor staan alleen frontman Andy LaPlegua en gitarist Eric13 op het podium. Naderhand, zodra de akoestische gitaar wordt ingewisseld voor een elektrische, komt de rest van de band er ook bij en knalt het helemaal los. Het publiek staat vanaf dat moment ook totaal niet meer stil: er wordt gedanst, gemosht en gesprongen.

De band zelf staat ook enorm te genieten op het podium, zelfs als je even stilstaat is er dus genoeg te zien. Om maar even een voorbeeld te noemen: op een gegeven moment is drummer Joe Letz zijn drumstokjes aan het overgooien met toetsenist Z Marr. Helemaal aan het einde wordt Controlled Collapse nog eens het podium opgehaald om de show in stijl af te sluiten, wat ook zeker is gelukt. Samen met geweldig geluid en een goede lichtshow was het een geslaagde show.

Degene die niet bezweet naar buiten is gelopen zal zijn oren dicht hebben gehad, want het was onmogelijk om stil te blijven staan. Het naderende onweer deerde niemand meer na de storm die Combichrist genoemd wordt. Nu is het alleen hopen dat de heren snel weer terugkomen!