woensdag 20 maart 2013

Live review: Handsome Poets in Keizersgrachtkerk

Met 30 anderen nemen we plaats in de kerkbanken. Een aantal gezichten slaan om naar angst. ‘Als het maar geen kerkdienst wordt’ hoor ik naast me. Gelukkig blijkt dit niet zo te zijn. Wel krijgen we een steengoed optreden met een persoonlijk tintje. Het belooft een intieme en open avond te worden met de Handsome Poets. Met wat beelden van de film Melangolia openen de Handsome Poets het optreden. Het nummer “Jupiter” geeft goed het eerste deel van het concert weer. Rustige opbouw en veel interactie met het publiek.
Dankzij de geweldige locatie, de Keizersgrachtkerk in Amsterdam, voelt het optreden als een huiskamer concert. Een grapje hier, een serieuze opmerking daar, het kan allemaal vanavond. Het nummer Sing for You” staat als een huis. Het outro eindigt a capella, en dankzij het gebouw klinkt dit ontzettend goed. Zo goed dat de band het outro nog een keertje zingt: kippenvel.
Halverwege de set wordt de band live geinterviewd. Antwoorden gaan vooral over het nummer “Sky on Fire” en het gevoel dat dit nummer met zich meebrengt voor de band. Het komt er vooral op neer dat ‘waar ze ook spelen, het gevoel van de zin ‘We are on this road together’ is altijd bijzonder. Op de vraag ‘Hoe is het gitaarriffje ontstaan’ komt het antwoord: ‘Ik pakte mijn gitaar, zette mijn versterker aan en ging spelen. Oh ja, ik had een nieuw pedaal en de ene toon volgde automatisch op de andere.’
Na een kleine tien minuten praten speelt de band verder. De tweede helft van de set is energieker. “Sky on Fire” speelt lekker weg en ‘We are on this road together’ wordt, zoals verwacht, lekker meegezongen.
Tegen het einde van de set lukt het de Handsome Poets om een kerkzaal te laten springen, iets wat ik zelf niet had verwacht. De enthousiaste jongens melden ons nog dat ‘we nu net zoveel zweten als bij een groot concert.’ En met het nummer “(We can’t be) Saints”, leuk in de kerk, sluiten ze het optreden af.
Alles bij elkaar was het een ijzersterk optreden. De persoonlijke tintjes gaven dit optreden een extra lading mee. Een unieke band, een unieke locatie: top avond. Als je de kans hebt deze jongens nog te zien dit jaar, zeker doen.