woensdag 21 augustus 2013

Geschreven door Sven Rietkerk.

Live review: Lowlands

Een nieuwe editie van een festival, een nieuwe Smash Press Festival Awards. De beste, raarste en slechtste optredens verdienen een speciale vermelding. Houd je vast, want hier gaan we met de Smash Press Festival Awards: Lowlands.

Alles moet kapot show: Slayer

Trashmetal giganten Slayer speelden vroeg in de avond een set in de Grolsch tent. En wat voor een set. Retestrak en bizar hard. Een waardig eerbetoon aan Jeff Hanneman. “Raining Blood” en “Angel of Death” waren geweldig. Zelfs de scream bij “Angel of Death” kwam goed uit de keel van Tom. Dat de tent is blijven staan kan een klein wonder genoemd worden.

Verkeerde afsluiter van het jaar: Nick Cave & The Bad Seeds

Het is niet dat Nick Cave & The Bad Seeds slecht is. Sterker nog, het optreden was ontzettend goed. Het is wel opvallend dat de Alpha tent maar voor drie kwart gevuld was. Zeker omdat Franz Ferdinand eerder die avond de tent en het veld helemaal vol had staan. Een duidelijk geval van verkeerde planning. Laten we hopen dat het een leerpuntje is voor de organisatie.

Meeste gillende meisjes: Fall Out Boy

De Amerikaanse band liet wel merken dat zij terug zijn. Oude nummers worden met luid gejuich ontvangen en nieuwe nummers krijgen een positief applaus. De geluiden uit het publiek waren wel heel erg vrouwelijk. Zeker wanneer bassist Pete Wentz zich ontdoet van zijn bovenkleding.

Fall Out Boy FOB Pete Wentz PW

Meest opvallende concert: The World Orchestra

Je verwacht het niet, maar er was klassieke muziek in de Alpha. Naast alle rock, pop, dance, dubstep en overige muzieksoorten, was er een klassiek concert. Interessant om te zien dat een orkest een podium krijgt op Lowlands. Het was rustig wakker worden dankzij The World Orchestra. Genieten van “El Amor Brujo” en De zevende van Beethoven.

Man die niet om kan gaan met het publiek: Jake Bugg

Een bijzondere stem en een eigen geluid heeft de jonge Jake Bugg zeker. Alleen zijn skills met het publiek zijn om te janken. Het enige wat uit Jake kwam was: “Thank you” en “This song is called ….” Het was leuk geweest als hij iets meer interactie zou hebben met het publiek. Wel moet er gezegd worden dat hij vooruitgang boekt. Laten we hopen dat hij uitgroeit tot een jongen met veel praatjes.

Meest bizarre tafereel: De afterparty’s

Iedereen weet dat hormonen wel eens moeten gieren. Dat mensen elkaars gezicht eraf moeten eten tijdens het zoenen was echter nieuw voor mij. De soepelheid van de ruggen van meisjes heeft mij ook verbaasd. Het ene moment staan mensen alleen te dansen, letterlijk twee minuten later worden ze de tent uit gesleurd om een andere tent op te zoeken. Als je single bent en iets wilt, volgend jaar Lowlands. Scoren is namelijk bijna gegarandeerd.

Lowlands, een bijzonder festival. Welk festival zet er bijvoorbeeld een klassiek orkest op het podium? Bijzondere mensen, bijzondere optredens en een unieke sfeer. Een garantie voor een goed festival. Het enige nadeel is het relatief hoge prijskaartje dat aan Lowlands hangt. Lowlands is een uniek festival waar Nederland trots op mag zijn. Hopelijk kunnen wij volgend jaar weer genieten van dit bijzondere festival.