donderdag 27 juni 2013

Geschreven door Sven Rietkerk.

Live review: Papa Roach – 013

Voor de zevende keer stonden de mannen van Papa Roach in 013. Papa Roach staat garant voor een avond stevige gitaren en een hoge kwaliteit muziek. Leveren de mannen deze verwachting weer in?

Voordat Papa Roach het podium mag bestormen, krijgt Glamour of the Kill een kans het publiek op te warmen. Nadat Escape the Fate helaas moest afzeggen, wat niet de eerste keer is voor deze band, nam Glamour of the Kill het prima over. Ik durf zelfs te zeggen dat Glamour of the Kill een betere opener is dan Escape the Fate. Ze proberen oprecht het publiek warm te draaien en dat lukt ze aardig. Voor de mensen die willen weten hoe Glamour of the Kill live is, ze riepen dat ze in november terug zullen komen. Een officiële bevestiging moet nog komen.

Na een klein half uurtje Glamour of the Kill en drie kwartier wachten, is het tijd voor Papa Roach. De mannen gaan hard van start, maar het valt meteen op dat de frontman, Jacoby Shaddix, niet helemaal goed bij stem is. Drie nummers verder maakt Jacoby dan ook zijn excuses. Hij heeft zelf ook door dat zijn stem “Fucking Crap” is. Goed om te zien dat hij oprecht zijn excuses maakt. Door deze kant te laten zien wint de frontman het hele publiek voor zich.

Niet dat zijn stem er verder beter op wordt, in tegenstelling zelfs, maar de performance lijdt er niet bijzonder veel onder. De band speelt strak, de interactie is goed en zelfs de lichtshow is een pluspunt op deze avond. Hoogtepunten van de avond zijn nummers als “Still Swingin’”, “Hollywood Whore” en all-time favorite “Last Resort”.

De band speelt 013 helemaal plat. Elk nummer wordt luidkeels meegezongen en als er gevraagd wordt om een circlepit dan is die er binnen anderhalve seconde. Toch lijkt het alsof het af en toe iets te veel op de automatische piloot gaat. Enkele nummers worden meegespeeld met een band en hier en daar mist de gitarist een noot in zijn solo’s.

Het publiek lijkt geen last te hebben van deze ‘kleine’ minpunten. Keurig wordt er mee gesprongen, gezongen en geklapt. Er verschijnen zelfs enkele borsten ten tonele en de BH’s vliegen door de lucht. Er moet gezegd worden dat dit een geweldige avond was voor iedereen die erbij kon zijn. Mocht je Papa Roach nog nooit live hebben gezien, zorg dan dat je er de achtste keer bij bent.

Hieronder Papa Roach met “Hollywood Whore” live in 013.