zaterdag 30 november 2013

Geschreven door Sven Rietkerk.

Live review: Royal Republic in de Melkweg

Een bonk energie gecombineerd met een overdosis testosteron, de beste omschrijving van het concert dat Royal Republic in de Melkweg gaf. Na twee afzeggingen waren de verwachtingen hoog. Gelukkig maakte de band de verwachtingen helemaal waar.

Vaak zie je dat bands moeite hebben om het publiek op te zwepen bij de eerste nummers. Royal Republic doet daar niet aan. Vanaf het eerste nummer verandert de kleine zaal in de Melkweg tot een bruisende en kolkende massa mensen. Springen, zingen en moshen, het kan allemaal. In een moordend tempo gaat het. Van “Molotov” naar “Strangers Friend Lovers Strangers” door naar “Underwear”. Bijzonder om te zien dat nieuwer en ouder werk een perfecte mix geven aan het optreden.

De band is zich bewust van de teleurstelling van de afzeggingen. Twee keer eerder zou Royal Republic hier optreden. Helaas werden beide concerten afgelast. Mooi om te zien dat dit heel oprecht over kwam. Zeker toen de band na de toegift ‘afscheid’ nam van het publiek. Het leek erop dat de hele band ontzettend onder de indruk was van het publiek in de zaal.

Dat publiek zorgde overigens voor een aantal kippenvel momentjes. Bij het nummer “Tommy Gun” werden de eerste drie tonen gespeeld. Het hele publiek zong vervolgens het eerste couplet van het nummer. Het inmiddels oude ‘we-gaan-allemaal-zitten-en-als-de-gitaar-er-in-knalt-gaan-we-los-principe’ had het publiek helemaal onder de knie. Compleet met de mensen op het balkon was iedereen op de grond te vinden tijdens de bridge van “Tommy Gun”.

Een erg geslaagd optreden kunnen we stellen. Een band die alles gaf, het duidelijk naar de zin had en zwetend het podium verliet. Dat gecombineerd met een publiek wat “Het beste mee zong van de hele tour” maakte het tot een bijzonder geslaagde avond. Van mij mag het de volgende keer in de grote zaal van de Melkweg.