zaterdag 18 april 2015

Geschreven door Irene Theunissen.

Live review: Silverstein in Melkweg

Het is een feestelijke tour voor Silverstein: niet alleen bestaat de band vijftien jaar, ook viert album “Discovering the Waterfront” zijn tien-jarige jubileum. Het is dus hoog tijd om te zien of de band nog een feestje weet te bouwen. Vrijdag 17 april vindt dit feestje plaats in de Amsterdamse Melkweg.

Als eerste is het de beurt aan As It Is. Met een debuutalbum dat bijna uitkomt hebben deze heren ook iets te vieren en dat is duidelijk. Niemand van de band staat stil en frontman Patty Walters springt regelmatig zo hoog dat hij bijna het plafond aanraakt. Er zijn genoeg fans van As It Is te vinden, aangezien bijna alle nummers flink meegezongen worden. Al met al is dit een goede, energieke opwarming!

Na de poppunk van As It Is zorgt Lonely the Brave voor de nodige adempauze. Waar bij As It Is volop gesprongen werd, is het hier vooral met de hoofden knikken. Het valt op dat zanger David Jakes vooral aan de zijkant blijft en de band daardoor een beetje een frontman mist. De muziek maakt veel goed: het klinkt allemaal erg strak, iedereen geniet er duidelijk van en Jakes klinkt uitstekend.

Na nog even wachten komt eindelijk de jarige band op: Silverstein! Woorden schieten bijna tekort om dit te omschrijven, het optreden heeft alles wat een show goed maakt. De band is ijzersterk, de setlist is een goede mix van alles, er is genoeg interactie met het publiek en de fans kaatsen de energie gewillig terug.

Twee momenten springen er echt uit en moeten nog even speciaal genoemd worden. Een meisje krijgt op het podium de microfoon in handen, waarna ze aan haar geliefde vraagt of hij haar vriendje wil worden. Als je benieuwd bent naar het antwoord: hij zei ja. Hierna worden er op een gegeven moment druiven uitgedeeld door de band, wat je ook niet elk concert ziet gebeuren.

Na het concert is wel duidelijk dat Silverstein in zijn vijftien jaar alleen maar beter is geworden. Laten we hopen dat deze stijgende lijn doorzet en er nog evenveel geweldige jaren achteraan geplakt mogen worden!