zaterdag 21 september 2013

Live review: Sleeping with Sirens in de Effenaar

Vrijdag 20 september stond Kellin Quinn met zijn band, Sleeping with Sirens, in de Effenaar te Eindhoven. De jongens kwamen uiteraard niet alleen en hadden versterking gevonden in de bands Hand Like Houses en The Getaway Plan. Voordat de deur openging, stond er een ontzettend lange rij. Honderden fans stonden te wachten om hun favoriete band te bewonderen. Door deze lange rij, hebben veel fans de eerste show van de avond moeten missen. Dit was de opener The Getaway Plan, ook wij hebben deze helaas moeten missen.

De heren van Hands Like Houses kwamen het podium op, om vervolgens met luid gejuich ontvangen te worden. Er hing een goede vibe vanuit de band. Een rustige, maar toch ook weer energieke show. De nieuwe tracks van de band werden gespeeld, maar ook kwamen oude nummers voorbij. Zodra er gevraagd werd of de handen omhoog zouden kunnen, dan gebeurd dit direct door het hele publiek. Het publiek geniet duidelijk wel, maar veel beweging zit er niet in. De vocalist van de band liet weten al een paar dagen ziek te zijn, waardoor zijn stem ook niet optimaal klonk. Het was zeker een goede opener voor headliner Sleeping with Sirens.

De opbouw voor Sleeping with Sirens duurde redelijk lang. Op het moment dat de jongens de planken betraden, werden zij allemaal met oorverdovend gegil ontvangen. Dit bleef de eerste paar nummers ook aanhouden. Zo enthousiast als het publiek is, is de band ook. Ondanks dat zanger Kellin Quinn zijn microfoon op een bijzondere manier vasthield, zingt hij zijn teksten ook bijzonder goed. Bij de gevoelige, emotionele nummers barstten stelletjes in de zaal uit in huilen. De vriendjes troostten de vriendinnetjes en bleven de hele tijd bezig. Een iets heftigere track werd aangekondigd met de tekst “this is a heavier song, for the guys” en iedereen werd wakker geschud. Het geluid worstelde zich uit de speakers en walste iedereen plat.

De track “A Trophy Father’s Trophy Son” wordt aangekondigd met de tekst “this one goes out to everybody that is let down by his father or mother“. Weer een emotionele track, waarna een groepje dames begon te huilen. De screams in het nummer werden kort genomen, helaas. Het gevoel is erg aanwezig dat veel jongens meegenomen waren door hun vriendinnetjes. Was dit erg? Nee, de heren genoten evenveel van de show als de dames dat doen. Tijdens een praatje die Quinn maakte  over zelfmoord, won hij 100% van de zaal voor zich. Hij kreeg nóg meer respect als dat hij al kreeg. Van alle jonge tienermeisjes, tot de 60-jarige vaders, en terecht!

Vrijdag 20 september was een mooie avond, waarvan het muzikaal goed in elkaar zat. Ook zat er nog eens een prachtige boodschap bij van de band. Als Sleeping with Sirens weer naar Nederland komt, is het zeker een aanrader om heen te gaan.