vrijdag 1 maart 2013

Live review: Yellowcard in Tivoli

Kwart over 7, 23 februari 2013: De Zweedse band Like Torches laat Tivoli Oudegracht barsten van het geluid. Zoals bekend is de controle bij Tivoli Oudegracht zeer strikt en wanneer de mannen dus beginnen aan hun 25 minuten durende setlist, staan er nog flink wat mensen in de rij. Met een heerlijke accent verwelkomt zanger Jonathan Kärn het matige publiek. Publiek reageert enthousiast en begint, ondanks dat de teksten niet erg bekend zijn, toch mee te doen. Als verrassing, springt Ryan Key van Yellowcard, het podium op. Hij zingt mee met het nummer “Missing It All“. De rest van de band springt vrolijk en vol enthousiasme het podium rond. Het geeft een hele goede vibe af.

Na zo’n 35 minuten, komt het 2e voorprogramma, Set It Off, op. De band komt zeer enthousiast op net zoals de voorafgaande band. Cody Carson, frontman, viel lekker op door zijn nette outfit, al stond deze niet verkeerd. Hij moet bijna direct al aankondigen dat ze een  aantal technische problemen hebben, maar dit doet verder de gehele set niets af aan het enthousiasme van Cody. Het doet wel af aan de muziek, aangezien de zang flink wat slechter te horen. Maar zo nu en dan gaat het goed met de apparatuur en hoor je de zuivere klanken van Carson. Carson houdt een oppeppraatje over je dromen volgen, hoe belangrijk dat is en hoe je ermee om kan gaan. Hierna volgt het nummer “Dream Catcher” waarbij de vocalen al veel beter te horen zijn. Cody probeert een circle pit te regelen: “Get closer. Come on, this is a rockshow. Get sweaty. I want a circle pit!”. Deze creeërt zich ook enigszins en er komen zelfs al crowdsurfers over het publiek heen. De band geniet overduidelijk van hun tijd op het podium en bereidt het publiek helemaal voor om los te gaan bij Yellowcard. Carson zelf hangt een aantal keer in het publiek en gaat zelfs zelf crowdsurfen.

Set It Off SIO

Yellowcard wordt gillend enthousiast ontvangen. De zang van vocalist Ryan Key was vergeleken met de vorige show in Amsterdam iets minder goed. Maar dit kwam ook doordat hij ziek was natuurlijk. De violist seint mensen naar achter vanwege een meisje dat voor in het publiek ziek blijkt te worden. Dit zal vast niet door het optreden komen, want die gaat hard door! De bass beukt je lichaam door. Key is enorm energiek en enorm dankbaar dat de show uitverkocht is, zoals hij ook liet merken in het interview. Ook zei Key in het interview dat het een rockshow zou zijn, wat het ook zeer zeker was! Een deel van het nummer “Life Of A Salesman” werd ook gespeeld, maar niet het volledige nummer waarna de zieke zanger vermelde dat de band geen “fucking jukebox” is. De band was enorm blij dat de nieuwe nummers zo goed ontvangen werden, maar de oude hits worden ook zeker niet vergeten. Doordat iedereen zo enthousiast was en van de super vette show genoot werd iedere fan bedankt! Drummer Longineu Parsons III knalt er ook nog een super dikke drumsolo uit, die hij later zelfs met een handdoek voor zijn ogen afmaakt. De heren sluiten hun set af met een knallende “Ocean Avenue”.

Deze drie acts pasten perfect bij elkaar. Het enthousiasme spatte er van af. De band was ongelofelijk energiek en wist zeker deze energie over te brengen op het publiek wat het een onvergetelijke avond maakte.

Bekijk hieronder ook zeker de foto’s die wij speciaal voor jou geschoten hebben.