dinsdag 19 juni 2018

Geschreven door Tijs Blom.

Madball presenteert met “For the Cause” een prima, maar weinig verrassend album

Madball is al jaren een van de grote namen uit de New Yorkse hardcorescene. Met het negende studioalbum “For the Cause” laat de band nog eens horen waarom zijn muziek al zo lang wordt beluisterd.

Het album opent met een iconische hardcore drum roll. Dit is zo een beat die door vrijwel iedere harcoreband wel eens is gebruikt. Wanneer je deze opbouw hoort, zal er live bijna altijd meteen een moshpit ontstaan. Vanaf het tweede nummer, “Rev Up”, wordt het tempo goed opgevoerd. Het nummer start met een soort spoken word-intro en knalt vervolgens direct door met een stevige beat. Verder noemenswaardig aan het begin van het album is het nummer “Tempest” dat sterk opent met de tekst: “You’re already dead, you just don’t know it yet”. Hier zijn voor het eerst de rap-achtige vocalen van zanger Freddy Cricien te horen.

Het is na het eerste aantal nummers direct duidelijk dat Madball op “For the Cause” niet met een nieuw geluid komt. Dit is dan ook niet iets dat je van de band kunt verwachten. De band werkt al zo een twintig jaar met dezelfde formule: recht voor je raap New York hardcore. Deze formule werkt al jaren prima: er zal dus niet snel iets aan veranderen.

Het eerste opvallende nummer op de plaat is “Evil Ways”. Dit nummer bevat een feature van Body Count‘s frontman en rapper: Ice-T. De twee vocalisten wisselen elkaar sterk af, op een hiphop-achtige manier. De crossover tussen rap en hardcore valt bij Madball al jaren in de smaak. In de vocalen van Freddy Cricien zijn, zoals ook eerder op dit album, rap-invloeden terug te horen. Dit is niet gek als je weet dat hij onder de naam Freddy Madball al jaren rapnummers uitbrengt. New York staat natuurlijk niet enkel bekend om zijn hardcorescene.

Een tweede feature is te horen op “The Fog”. Op dit nummer zingt Tim Armstrong mee, bekend van Rancid en Operation Ivy. Armstrong heeft “For the Cause” ook deels geproduceerd. Zijn invloed is op dit nummer goed te horen; zeker het refrein had zo uit een Rancid-nummer kunnen komen. Het nummer wordt opgevolgd door “Es Tu Vida”, dat Spaanstalig is en waarmee Cricien laat horen waar zijn roots liggen. Deze latino-invloed is ook niets nieuws voor Madball. Onder andere de laatste twee albums bevatten ook al een nummer in het Spaans. De titeltrack van “For the Cause” is een prima afsluiter van het album. De verbroederende teksten, die heel het album kenmerken, passeren hier nog eens de revue. Na dit nummer is er nog een klein stukje reggae te horen, dat met de veelzeggende woorden “let’s start a revolution” het album afsluit.

For the Cause” is een goed, maar weinig verrassend album. De New Yorkers laten gewoon nog eens horen waar ze zo goed in zijn. Gepaard met deze release zullen er waarschijnlijk een hoop energieke liveshows aankomen, waarna ze hun routine over een aantal jaar weer eens kunnen herhalen.

Releasedatum: 15 juni 2018
Label: Nuclear Blast Records