zaterdag 9 maart 2019

Geschreven door Sanne Paaij.

Madball redt de avond tijdens eigen Rebellion Tour in Melkweg, Amsterdam

Het is vrijdag 8 maart en het belooft een mooie avond te worden in Amsterdam. Madball-frontman Freddy Cricien heeft namelijk zijn beste vrienden uitgenodigd voor de Rebellion Tour. Maar liefst zeven snoeiharde hardcorebands staan vanavond op het programma.

De avond begint flink op tijd, want de deuren van Melkweg gaan al om 17.00 uur open. De eerste bezoekers worden opgewacht door het Britse Ironed Out en Brick By Brick uit New York. Beide bands brachten onlangs nog een gloednieuwe EP uit en laten de vroege vogels graag zien wat ze in huis hebben.

Als om tien over half zeven Slope uit Duitsland zijn set aftrapt is het nog steeds vrij rustig in de Oude Zaal van Melkweg. Het vijftal weet het aanwezige publiek echter al aardig enthousiast te krijgen. Met vijf man sterk staat de band op het podium en de twee zangers stuiteren van links naar rechts. Slope bracht in 2017 zijn meest recente wapenfeit uit: “Losin’ Grip” en trakteert het publiek op een potje no-nonsense hardcore.

Pas als Death Before Dishonor om tien voor half acht op de bühne verschijnt, beginnen de toeschouwers echt los te komen. Ook al is het nog steeds vrij vroeg, het publiek is vanavond gekomen om te moshen. En gemosht zal er worden. Death Before Dishonor heeft onlangs een nieuwe plaat opgenomen en frontman Bryan Harris laat weten dat deze uitkomt in juli. Dit zal de opvolger zijn van “Better Ways To Die“, die inmiddels alweer dateert uit 2009. De aanwezigen worden alvast getrakteerd op een nieuwe track en ontvangen deze met open armen. De band sluit zijn set af met een cover van de punkband Cock Sparrer: “England Belongs To Me“, met een kleine aanpassing in de tekst. De Amerikanen vervangen “England” door “Boston” en de hele zaal schreeuwt mee.

Het Nederlandse Born From Pain is vanavond gekomen om er een feestje van te maken. Zanger Rob Franssen roept het publiek op om vooral zo ver mogelijk naar voren te komen en lijkt niet door te willen gaan tot het zover is. “Kom op, who gives a shit?”, roept hij tot hij tevreden is. Als iedereen in positie staat, is het tijd om los te gaan. Nu pas is het duidelijk dat de zaal inmiddels aardig volgelopen is. De Limburgers brachten vorige maand de plaat “True Love” uit en zijn vanavond gekomen om deze te promoten. Tijdens het nummer “Bombs Away“, dat afkomstig is van de nieuwe plaat én gastvocalen van Freddy Cricien bevat, wordt de eerste stagediver van vanavond gesignaleerd. Born From Pain zorgt ervoor dat het publiek helemaal klaargestoomd is voor de, inmiddels alweer, laatste twee bands van de avond.

Om 21.00 uur is het tijd voor Iron Reagan. De langharige fans, gekleed in mouwloze spijkerjacks, hebben zich ruim voor aanvang voor het podium verzameld. Hoewel dit de een na laatste band van de avond is en er absoluut flink gemosht wordt, is het helemaal niet druk meer voor in de zaal. Valt Iron Reagan misschien een beetje buiten de boot? Met hun metal look en -invloeden zijn ze zeker de vreemde eend in de bijt vanavond. Dezelfde stagediver van eerder op de avond probeert het nog een aantal keer, maar het is gewoon veel te rustig. Keer op keer raakt hij binnen twee seconden de vloer. Desalniettemin weet Iron Reagan hoe hij zijn publiek moet vermaken en staan er genoeg mensen met een grote glimlach op hun gezicht.

Vijf minuten voor tijd komt Madball het podium op; ze hebben er zin in! Het publiek denkt hier niet anders over, ze zijn duidelijk gekomen voor de headliner van vanavond. De complete zaal staat plotseling niet meer stil en laat zich meeslepen door de mannen van Madball. De band bracht vorig jaar de meest recente plaat uit: “For the Cause“. De respons is echter, zoals te verwachten met een band die al zo lang meedraait, vooral groot tijdens oudere tracks. Gelukkig is er voor elk wat wils vanavond. De band pakt bijna alle albums wel even uit de kast. Vooral de tweede plaat van de mannen, “Set It Off” uit 1994, bevat de grootste meezingers.

De Oude Zaal van Melkweg is inmiddels omgetoverd tot een moshende en dansende massa en ook de stagedivers zijn niet meer huiverig om te springen. “We love Amsterdam, but this one goes out to our city“, kondigt Cricien aan voordat “Can’t Stop, Won’t Stop” wordt ingezet. Het nummer over zijn hometown New York wordt luidkeels meegezongen, want stiekem houden alle aanwezigen vanavond ook van New York. Zonder die stad was er natuurlijk geen New York Hardcore en ook geen Madball. Na een uur zit het erop voor de mannen en wordt er afscheid genomen. Madball heeft het weer geflikt en kan terugkijken op een geslaagde Rebellion Tour.