vrijdag 10 juli 2020

Make Them Suffer is knetterhard op “How to Survive a Funeral”

De Australische metalcoreband Make Them Suffer brengt met “How to Survive a Funeral” zijn vierde studioalbum uit. De band wil zijn oude en nieuwe geluid mixen tot een nieuwe cocktail. Laten we eens luisteren hoe dit klinkt.

Er wordt geopend met “Step One“, wat een prachtig gecomponeerd stukje gitaarwerk is dat heel rustig opbouwt naar een ontploffing van schreeuwen, harde drums en explosief geluid. We springen over naar “Falling Ashes“, waar we nog even een tandje harder gaan. Brute screams en snelle gitaarriffjes slaan om je om de oren. In sommige stukken lijkt de zanger bijtend te zingen en er sprankelt agressie en energie van af. Bij de track “Bones” gaat het geschreeuw verder, maar dit keer ongecontroleerder, het gaat van diep naar hoog. Je krijgt te maken met snelle stukken, diepe lange grunts en je kan het zo gek niet bedenken of het is te vinden in deze track. Clean zang? Ook check. Het is een beetje onzeker of dit ontzettend slim in elkaar gezet is of juist de plank mis slaat.

Het nummer “Drown Me” lijkt meer georganiseerd dan zijn voorganger. Het is verfrissend element om de vrouwelijke stem van pianiste Booka Nile te horen. Ook in de opvolgende track “Erase Me” horen we haar stem terug. De band kent meerdere vrouwelijke stemmen in het verleden, maar het is fijn om te horen dat haar stem goed samenkomt met het geluid van Make Them Suffer. Daarbij ligt “Erase Me” ook nog fantastisch in het gehoor. Er zit een symfonisch component in dat vooral in de opening naar voren komt. Daarnaast is door het gehele lied meer samenhang te horen dan in andere nummers. Dit is zeker wel een hoogtepuntje op het album.

De titeltrack “How to Survive a Funeral” is een razendsnelle track met heerlijke high pitches van de gitaar, waarna opeens een intermezzo komt die je niet ziet aankomen. Met het engelengezang van Nile is dit nummer zo gevarieerd dat het blijft hangen. Dit prachtige gezang brengt een stukje ‘hemel’ naar de harde realiteit door de screams van zanger Harmanis. Ook wat lievere tonen komen naar voren bij “The Attendant“. De kalme zang vormt een zeer goede balans met de ruige screams die op de achtergrond te horen zijn. De combinatie trekt je mee in het nummer en laat je echt luisteren naar de lyrics. Wanneer dit nummer opkomt moet je het gewoon nog een keer luisteren.

De laatste song breekt deze rustige toon van het album door politiesirenes en heavy screams. “That’s Just Life” maakt de cirkel compleet en brengt ons terug bij de bruutheid van het begin. Alhoewel we we ook weer een rustig stukje hebben midden in het lied, is dit niets in vergelijking met voorgaande tracks. Dit nummer dendert gewoon door en is door de vurige emotie fenomenaal om naar te luisteren.

Make Them Suffer heeft een uniek geluid: de combinatie van hard met rustig, mannelijke en vrouwelijke zang en wisselingen in snelheid brengt deze band naar een ander niveau. Het album heeft nummers die er direct uitspringen, maar ook die verborgen pareltjes die je even een keertje extra moet luisteren.

Releasedatum: 10 juli 2020
Label: Rise Records