dinsdag 22 september 2020

Marilyn Manson is een echte emperor op “WE ARE CHAOS”

Na drie jaar komt Marilyn Manson terug met het album “WE ARE CHAOS“. Begonnen als een freak, heeft de zanger zich gevestigd als een echte emperor na het vorige album “The Pale Emperor“. Manson stelt nooit teleur en de fans krijgen een degelijke tien nummers voorgeschoteld op de splinternieuwe plaat.

Met een vrij stil intro opent “RED BLACK AND BLUE“. Na de opbouw van anderhalve minuut begint de échte muziek pas met een strakke baslijn. Het refrein is de krachtige stem van Manson, gecombineerd met een distorted gitaar. Klassiek voor de rocker. Deze track wordt vervolgd door de al reeds uitgebrachte “WE ARE CHAOS“. Dit is toch wel een van de hoogtepuntjes van het album. De zachte gitaar in de opening en de clean stem van de zanger is perfect. Het refrein is een lijflied: je kan dit meezingen uit volle borst en dit tot in je vingertopjes voelen. Een steengoede song.

PAINT YOU WITH MY LOVE” is de echte ballad van de plaat. Sommige mensen zullen deze kant minder kennen van Manson, maar die is er zeker wel. Dit laat zeker de diversiteit zien van de artiest. Soms kan je onderschatten hoe een zanger als Manson zich kan uiten en vergeten men soms dat er altijd een zachtere kant kan zijn aan een shockrocker. Ook zien we de wat zachtere kant van hem op de track “HALF-WAY & ONE STEP FORWARD“. Wat minder over de liefde, maar het nummer is zeker een stukje kalmer. Deze trend zetten we niet door, want op “INFINITE DARKNESS” heeft de echte eerie-feel zoals we Manson kennen. Met bijna onverstaanbare lyrics in het refrein en scherpe gitaargeluiden denderen we door dit nummer. Het contrast op dit album is fantastisch.

Zo vinden we ook meer pit in “KEEP MY HEAD TOGETHER“. Met een simpele basstune blijft het ritme in je hoofd zitten. Het nummer is misschien op het eerste oog wat monotoon, maar er zit meer in. Na een aantal keer luisteren, is het een lekker chill lied. “SOLVE COAGULA“: de trend van een wat relatief simpel nummer wordt hierin voortgezet. Maar de song is zo geniaal, dat het zeker een noemenswaardig nummer is. De lyrics zijn specifiek en hangen samen met de track “WE ARE CHAOS“. Om zo maar even te noemen: “I’m not special, I’m just broken, and I don’t wanna be fixed“. Het album staat voor het accepteren wie je bent en dat je moet omarmen hoe je bent. De gedachtegang hoor je ook terug op de allerlaatste track “BROKEN NEEDLE“. In dit gehele album zit zoveel gevoel, zoveel gedachtegangen: “Are you alright? ‘Cause I’m not okay. All of these lies, are not worth fighting for“.

WE ARE CHAOS” is een album dat je keer op keer opnieuw wilt luisteren en waar je telkens een laagje betekenis van weg pelt. De plaat heeft op bepaalde plekken de pit die je zoekt in een album van Marilyn Manson, maar het heeft veel meer diepgang dan dat. De emperor ontwikkelt zich keer op keer. Hij stelt nooit teleur.

Releasedatum: 11 september 2020
Label: Loma Vista Recordings