maandag 12 juli 2021

Mayhem verruilt Noorse black metal voor punk op “Atavistic Black Disorder/ Kommando”

Al vanaf de jaren tachtig mag Mayhem zich een van de grondleggers van het Noorse blackmetal noemen. Hun nieuwe EP “Atavistic Black Disorder/ Kommando” bevat drie nieuwe tracks, die opgenomen zijn tijdens de “Daemon 2019 sessions”, en vier covers van punkbands die hun beïnvloed hebben. Punk? Jazeker!

Het eerste gedeelte van de EP bestaat uit de oude vertrouwde blackmetalnummers. “Voces ab Alta” is daar de eerste van. Het geeft je alles wat Mayhem te bieden heeft: chaos, galmende vocalen en een drumtempo waar je u tegen zegt. De bruutheid blijft dik vijf minuten door je speakers razen. Het hoge stemgebruik van zanger Attila Csihar lijkt vanuit zijn tenen te komen, waar gitaristen Teloch en Ghul hun gitaarlijnen weer op aanpassen. De duistere, luide kreten van Csihar komen harder terug op “Black Glass Communion”. Ook dit nummer heeft een flink tempo en is pure chaos betreffende de voorspelbaarheid. Je wordt meegenomen in een verhaal vol duisternis met snelle drums, hypnotiserende gitaren en een dreigende stem. Het heeft een old-school blackened metal sfeer die zelfs doet denken aan Venom en Celtic Frost.

“Everlasting Dying Flame” blijkt al snel een meer moderne black nummer te zijn. Zo heeft deze track meer weg van Behemoth en zal het voor vele de favoriet van het album zijn. Meeslepende, gewelddadige passages, intense en doordringende vocalen en typerende Mayhem riffs. Alsof het armageddon hier wordt aangekondigd. Het is jammer om te zien dat deze tracks bijna niet gepubliceerd werden. Maar begrijpelijk is het wel, omdat ze minder goed bij het laatste album “Deamon” passen.

“Het is bizar om te horen dat dit geluid uit dezelfde band komt als je kijkt naar de voorgaande nummers.”

De plottwist van het jaar: Mayhem goes punk. Het blijft, hoe groot de band ook is, toch riskant om covers uit te brengen. Te beginnen met “In Defence Of Our Future“, waarvan het origineel van Discharge is. Het is bizar om te horen dat dit geluid uit dezelfde band komt als je kijkt naar de voorgaande nummers. Het is een lekkere track maar het feestje begint pas echt met “Hellnation”, een Dead Kennedys cover. Het is punk op zijn best, maar toch met het typische Mayhem gitaarwerk op de achtergrond. De Noren leven zich helemaal in en het is nog even afwachten of ze dit nummer meebrengen naar liveshows. “Only Death” van Rudimentary Peni, brengt je een knipoog naar het Britse anarcho-punk uit de jaren tachtig. Ramones“Commando” is ook zeker vermakelijk en zo te horen heeft Mayhem er flinke lol in!

“Atavistic Black Disorder/ Kommando” is een schijfje dat uniek is in zijn soort. Het is black metal, maar ook punk. Het bevat covers, maar ook een totaal eigen stijl. Of de EP de verwachtingen vervult van de Mayhem fans van het eerste uur is nog maar de vraag. Maar dat het een plezierig stukje werk is, is duidelijk!

Releasedatum: 9 juli 2021
Label: Century Media Records