zaterdag 23 maart 2019

Mike Shinoda zit barstensvol energie in AFAS Live

Mike Shinoda staat met zijn eerste soloshow ooit in AFAS Live. Op donderdag 21 maart verzamelen de fans zich vroeg, de eerste wordt zelfs al gespot om 04:30 uur. Ook fans vanuit buurlanden hebben vandaag Amsterdam opgezocht. Het is een avond waar veel fans naar hebben toegeleefd.

Gian mag de avond openen. De twee rappers, een gitarist en een DJ betreden netjes op tijd het podium. Het valt niet in de smaak. De link tussen Nederlandse rap en Mike Shinoda is nergens te vinden. De crowd weet ook niet echt wat het er mee moet. Er zijn wat mensen die voor de leuk even meedoen, maar iedereen vraagt zich af wat de groep hier doet. Technisch gezien zetten de heren wel een strakke set neer. Goed geluid en de rappers weten er voor zichzelf zeker een feestje van te maken. Maar ja, opgewarmd zijn de fans zéker niet.

Shinoda opent de avond net even wat later. Hij loopt ruim vijf minuten uit, maar dat mag zeker niet deren. Er wordt geopend met een opbouwend intro en het nummer “Petrified” van Fort Minor. De sfeer zit er gelijk goed in en het publiek gaat er helemaal in mee. Dit wordt vervolgd door het nummer “Watching as I fall” en weer terug naar Fort Minor met “Remember the Name“, welke beiden uit volle borst worden meegezongen. Er hangt een fantastische sfeer.

Het is een avond met een scala aan muziek. Muziek van Linkin Park, Fort Minor, verscheidene covers en natuurlijk muziek van hemzelf vullen de avond. Dit maakt het een gevarieerde show met telkens nét even iets anders en dit houdt de fans in een geweldige energie. “When They Come For Me” geeft een geweldige, licht agressieve toon waar alle fans heerlijk op meeschreeuwen. Deze energie wordt ook doorgezet in “It’s Going Down“, de track in samenwerking met X-Ecutioners.

De setlist bevat tevens pareltjes als “Roads Untraveled“, “Castle of Glass” en “Hands Held High“. De kleine zaal zorgt voor momenten die zeldzaam zijn: het intieme gevoel met het publiek is intens en fans kunnen het ook niet altijd droog houden. Ook worden er een aantal medleys gespeeld. Zo wordt “Sorry For Now” gecombineerd met “Step Up“, “Waiting For the End” met “Where’d You Go” en “Over Again” met “Papercut“. Het is een setlist waar een puntje aan te zuigen is, want de setlist telt in totaal 22 nummers, waarvan drie medleys.

Vooral “In the End” laat een prachtige indruk achter. Shinoda brengt een speech waarin hij spreekt over de verjaardag van de overleden zanger Chester Bennington. 20 maart zou het zijn 43e verjaardag zijn geweest en hij vroeg via social media iedere fan iets te doen uit eer voor hem. Hij legt uit dat iets wat voor de ene persoon heel klein kan zijn, juist iets groots kan betekenen, en dat je jezelf nooit moet onderschatten. Vervolgens zet hij het nummer in en het hele publiek zingt uit volle borst mee: er is een moment van eenheid en liefde. Een publiek dat verenigd wordt door een band en waarin een ieder samenkomt.

De encore is reusachtig met maar liefst zes tracks. Van “Welcome” en “Cigarettes” van Fort Minor tot de medley “Good Goodbye” en “Bleed It Out“. De rapper weet van alles uit zijn broekzak te toveren en bij “Running From My Shadow” heeft het publiek een kleine verrassing. Iedereen die vroeg in de rij stond heeft een blaadje gekregen met de tekst “ALL WE NEED IS YOU” en iedereen houdt deze met trots in de lucht wanneer de song wordt ingezet. Shinoda zoekt het publiek op en gaat op de barrières staan en zingt met het publiek. Hij doet een volle high-five ronde over de gehele breedte van AFAS Live en deelt zelfs een handtekening uit.

Een wat kleinere zaal, maar dit maakte het een knus en energiek geheel. Het is een bijeenkomst van fans uit alle hoeken van Nederland en daarbuiten. De avond was groots in een intieme zaal.

TIP: Voor Windows-gebruikers: ctrl + klik op een foto om in een nieuw tabblad te openen. Voor Mac-gebruikers cmd + klik.