woensdag 22 januari 2020

Geschreven door Sanne Paaij.

Millencolin laat Q Factory zien hoe je ouderwets moet moshen

Op dinsdag 21 januari staat er in Q Factory een avondje skatepunk op het programma. De Zweedse band Millencolin bracht vorig jaar zijn negende plaat uit: “SOS“. De oude skaters kwamen langs in Amsterdam voor de eerste show van hun wereldtournee ter promotie van deze plaat. Het voorprogramma wordt verzorgd door het Canadese Pkew Pkew Pkew.

Stipt om 20:00 uur, stiekem zelfs een minuut ervoor, stappen de vier heren van Pkew Pkew Pkew het podium op. Net zoals de band waar ze vanavond voor openen, zijn het oude skaters. Echter bestaat Pkew Pkew Pkew nog niet zo lang als Millencolin. De band bracht in 2016 zijn debuutalbum uit en de opvolger, “Optimal Lifestyles“, volgde in 2019. Pkew Pkew Pkew zingt vooral over de volgende onderwerpen: bier drinken, skateboarden en feestvieren.

Het binnendruppelende publiek wordt getrakteerd op songteksten zoals “We are getting drunk before we go out drinking. That is the best part of our night” en “Mid-20’s skateboarder, I hope I don’t get hurt“. De zang wordt overigens uitgevoerd door beide gitaristen Mike Warne en Ryan McKinley én bassist Emmett O’Reilly. Die laatstgenoemde heeft er vanavond ontzettend veel zin in en bedankt het publiek meerdere malen uitbundig. Zijn mimiek is een feest om naar te kijken en het enthousiasme spat van zijn gezicht af.

Een paar minuten na 21:00 uur is het tijd voor de hoofdact: Millencolin. De grote zaal van Q Factory staat inmiddels vrijwel vol. Bij de eerste twee tracks, waaronder de titeltrack van het te promoten album, is het publiek nog rustig. Echter bij het derde nummer, “Bullion“, begint er een moshpit die het komende uur niet zal stoppen. De korte, strakke punkrocksongs van Millencolin voelen ergens veel te ingestudeerd, maar wat wil je met een band die al zo lang bestaat? Alles klopt gewoon en er wordt geen enkele noot gemist. Het is ook wel prima op deze doordeweekse avond; de gemiddelde leeftijd ligt boven de 35, dus laten we het vooral simpel houden. Lekker knallen en op tijd weer naar huis! Dit betekent trouwens niet dat we geen stagedives of crowdsurfers zien vanavond. Er maken geregeld mensen een smakkerd op de grond of worden op handen gedragen door de zaal.

Millencolin speelt een perfecte mix tussen oude hits en tracks van het nieuwe album. Meezingen is gemakkelijk en dat wordt dan ook veelvuldig gedaan. Af en toe zoekt frontman Nikola Sarcevic wat interactie, maar het Engels met een dik Zweeds accent is slecht te verstaan. Dat dit tijdens het zingen van de tracks trouwens totaal niet aan de orde is, is bijna ongelofelijk. Tijdens het nummer “Pepper“, maakt gitarist Mathias Färm het algemene circlepit gebaar door met zijn vinger rondjes te draaien. Sarcevic reageert op zijn beurt dat het publiek best rustig aan mag doen en het ook een circlewalk mag worden. Het begint inderdaad vrij rustig in een kalm kringetje. Dit noemen we in Nederland natuurlijk gewoon een polonaise.

Na even van het podium afgeweest te zijn komt Millencolin terug voor een toegift van maar liefst zes nummers. Onder andere “Fox” en “Sense & Sensibility” komen voorbij. Met “No Cigar” als bekende afsluiter zit de show erop. Zowel voor Millencolin als voor het publiek was het een geslaagd startsein van deze tour.