vrijdag 24 december 2021

MIRE vormt nieuwe prog-formatie op “A New Found Rain”

Hoewel de band MIRE al in 2017 is opgericht, is onlangs pas het debuutalbum verschenen. “A New Found Rain” belooft een bak aan emotionele, extreme en progressieve tracks te worden. De lat ligt immers hoog, gezien de leden uit As I Lay Dying en Allegaeon hun krachten hebben gebundeld voor dit project. Maar hoe klinkt deze nieuwe Canadese band?

Het schijfje opent met “Lightness”, een nummer dat je gelijk laat horen wat de mannen in huis hebben. Het is progressief, heeft djent-invloeden en er wordt afgewisseld tussen diepe grunts en emotionele cleans. Met teksten als “Mistake my choices for a weakness, misplace your trust in something useless” neemt het je tegelijkertijd mee op een atmosferisch avontuur. “Lightness” is een lekkere opener met goede catchy sounds, dat je doet hopen op meer goeds. “Shed” doet daar nog een schepje bovenop: het komt als een bulldozer je speakers walsen. Vanaf de eerste tel klinkt het agressiever en wil je gelijk meeschreeuwen. De drums zijn extra goed te horen op deze track, en die doen het technisch erg goed! De gitaarsolo maakt het nummer helemaal af; gelukkig blijft-ie dan ook tot het einde in het nummer verweven!

Als er een catchy track moet aangewezen worden op het album is dat overduidelijk “Suffering”. Vanaf het begin zit je er lekker in en gezien de teksten ook niet al te moeilijk zijn kan je direct meebleren. Hoewel het liedje MIRE direct op de kaart zet, voelt het ergens wel als een dertien in een dozijn. “In Fear” klinkt daarentegen een stuk meer eigen. Het is een stuk sneller en de opbouw is sterk. De afwisseling tussen grunts en cleans zijn een dialoog die je meeslepen in een wereld vol angst.

Halverwege is “Callous” te vinden, die eigenaardig opent. Er zijn vooral trommels en cleans te horen: totdat het geschreeuw weer begint. Hoewel het technisch goed in elkaar zit, halen de cleans je toch uit de sfeer van het nummer. Gelukkig maakt “Solar Being” het goed, gezien daar er flink op los geëxperimenteerd wordt. Het einde is dan ook iets wat je achterover doet slaan: een dikke opbouw met grunts en instrumenten die uitspatten in een woedeaanval. Zodra de intro van “Refined” begint, heb je haast het idee dat je een album van Gojira op hebt staan. Hoewel het van hetzelfde kaliber is, is het een stuk progressiever. De cleans zijn een stuk minder aanwezig in dit nummer waardoor het een echte banger is.

“Inside” windt er ook geen doekjes om: de drums worden opgevoerd qua dubbel bass en de breakdown is knetterhard. Op de een of andere manier werken de overgangen van rustig en hard hier wel, waardoor het als een compleet iets aanvoelt. Met titeltrack “A New Found Rain” wordt er afgesloten: wederom een nummer dat MIRE goed op de kaart zet. In het begin is het nog even aftasten waar de track heen gaat, maar dat wordt snel duidelijk. Een wirwar aan progressieve invloeden vliegen je om de oren. Het is een verhaal waarin je wordt meegesleept, die je ergens een beetje emo maken.

“A New Found Rain” is de verrassing om het jaar mee af te sluiten. De hoop dat MIRE een superformatie zal worden was er, maar de uitvoering is verbazingwekkend. Hoewel sommige nummers wat lang aanvoelden, is het knap hoe de band in een zo korte tijd een eigen sound heeft kunnen ontwikkelen. Hier wil je in de toekomst meer van horen!

Releasedatum: 12 december 2021
Label: Eigen Beheer