zaterdag 25 september 2021

MIYAVI gaat terug in de tijd op “Imaginary”

Normaal gesproken trekt de Japanse gitaarvirtuoos MIYAVI de hele wereld over. Of hij het nou als muzikant doet, als acteur of als ambassadeur van de vluchtelingenorganisatie UNHCR: hij is altijd op reis met een of ander project. Maar toen Japan vanwege het coronavirus de grenzen dichtgooide, had hij opeens zeeën van tijd. Het perfecte moment om met nieuwe muziek bezig te gaan! Hoe dat klinkt is nu te horen op zijn dertiende album: “Imaginary”.

De plaat gaat goed van start met “New Gravity”. De openingsriff weet je direct te pakken en je kan niet stil blijven zitten. Het tempo zit er ook lekker in en de elektronische drums voegen lekker veel energie toe. Hiermee kun je goed uit je dak gaan. De tweede track, “Imaginary”, heeft een compleet andere sfeer. De eerste noten doen je direct denken aan 70’s disco; dit nummer zou zo op een album van ABBA kunnen. Daarom vraag je jezelf af wat het nummer precies op déze plaat doet.

Living In Fire” heeft wat meer gitaar en soms kun je even kort horen hoe goed MIYAVI kan spelen. Tussen coupletten en refreinen in speelt hij even een snelle riff. Die vormt een goede brug tussen de verschillende delen van de track. De coupletten zijn ook ontzettend pakkend, met een heerlijke riff van de basgitaar op de achtergrond. Aan het einde zit nog een aardige gitaarsolo die het nummer goed afmaakt. Een hoogtepunt van het album!

MIYAVI heeft ook twee covers op het album gezet. De eerste is “Smells Like Teen Spirit” van Nirvana. Dat is eigenlijk een nummer dat je niet aan hoort te raken, omdat je er alleen maar aan kunt afdoen. Hoewel ook MIYAVI’s versie niet kan tippen aan het origineel, blijft het toch een lekkere track. Hij maakt er helemaal zijn eigen versie van met meer elektronische elementen en minder gitaarakkoorden. Dat zorgt ervoor dat het niet klinkt als een minder goede versie van het origineel, maar gewoon als een MIYAVI-track die prima op het album past. Helaas geldt datzelfde niet helemaal voor zijn cover van P.O.D.’s “Youth of the Nation”. Hij laat hier de meest indrukwekkende coupletten weg, en ook instrumenteel is het weinig bijzonders. Je kunt beter naar het origineel luisteren.

Daarna begint het met “Youth of the Nation” een beetje in te kakken. “I Swear” heeft nog wel een beetje pit, maar het blijft vrij ingetogen. Het daarop volgende “Are You With Me?” heeft met hetzelfde probleem te kampen. Het zijn geen slechte nummers, maar het mist dat extra beetje energie om het echt pakkend te maken. De ballade “Dance With Me” is niet verkeerd, maar na de voorgaande nummers begint het schijfje wel een beetje saai te worden. MIYAVI trekt ook weer een gitaarsolo uit de kast die gewoon de melodie van de zang volgt. Dat doet hij op de meeste nummers op dit album en dat is toch wel erg herhalend. Het is ook gewoon jammer van zijn talent. Op voorgaande releases liet hij nog horen hoe goed hij met zijn gitaar overweg kan, maar daar valt in “Imaginary” niet veel van terug te vinden.

De afsluiter van het album, “Super Hero”, is een heerlijke track met stevige beat, indrukwekkend hoge noten en wat interessanter gitaarwerk. Het is dan ook wel typerend dat deze track gewoon een nieuwe versie is van “Super Hero” van zijn eerdere album “WHAT’S MY NAME?”. Dit wrijft er alleen nog maar meer in dat de oude MIYAVI iets had wat de huidige MIYAVI niet heeft. Maar toch is deze nieuwe versie zeker welkom – de synths en drums voegen iets toe aan het nummer dat de originele versie niet had. Ook is MIYAVI een stuk beter geworden in zingen.

Al met al heeft “Imaginary” hoogtepunten en dieptepunten. Het is jammer van de minpunten, want wanneer MIYAVI het goed doet, doet hij het ook écht goed. Dat weet dit album nog flink te redden en een fijne ervaring te maken. Vooral als je “Youth of the Nation” skipt.

Releasedatum: 15 september 2021
Label: Universal Music Japan