woensdag 19 april 2017

Geschreven door Fabian Rozendaal.

Motionless In White – Graveyard Shift

Metalcore met een mix van gothic en industrial, dat is Motionless In White. Sinds 2005 bestaat de band en inmiddels is het tijd voor het vierde studioalbum. Album vier kent de naam “Graveyard Shift” en is de eerste release van de Amerikanen op Roadrunner Records.

Openen doet “Graveyard Shift” met “Rats“. Hier hoor je de typische kruising tussen metalcore en industrial waar de band dus om bekendstaat. Muzikaal klinkt het allemaal strak, maar teksten als “Roses are red and my heart is black” klinken wel erg goedkoop. “Queen For Queen” is vervolgens een heerlijke metalcore-track en we lijken de afgezaagde teksten van het begin te kunnen vergeten.

Op “Necessary Evil” wordt zanger Chris “Motionless” Cerulli ondersteund door Jonathan Davis van Korn. De track opent verschrikkelijk hard met een heavy beat en lage gitaren. Bij het refrein gaan de teksten echter weer de verkeerde kant op: “It’s my party and I’ll die if I want to”. Het is bijna pijnlijk om te horen en erg zonde, want verder is er niets mis met het nummer. Wederom gaat het hierna weer de goede kant en “Cold” is een stevige track die in een rap tempo voorbij schiet.

Graveyard Shift” springt echt van genre naar genre, want “Untouchable” is een erg gevoelige track en leent zich perfect om live uit volle borst meegezongen te worden. “Not My Type: Dead as Fuck 2” kent een dansbaar ritme en geeft je een horrorgevoel met teksten over zombies. De melodie is goed gevonden. “The Ladder” is weer snelle metalcore. De refreinen van de meer op metalcore gerichte tracks klinken soms een beetje zeikerig en dat is bij dit nummer zeker het geval. Het onderwerp van de tekst is op zijn minst dubieus te noemen: “You fuck your way up the ladder” zegt waarschijnlijk genoeg.

Genoeg over de teksten dan. Elk nummer op dit nieuwe Motionless In White album zit muzikaal sterk in elkaar. In “570” zit een heerlijk harde breakdown en “Hourglass” zal live de vloer laten trillen. “Eternally Yours” geeft je ook echt het gevoel van afsluiting en dient daarmee zijn doel. Het slot zonder drums past perfect bij de rest van het nummer.

Graveyard Shift” laat je achter met een dubbel gevoel en met de vraag of je de band eigenlijk wel serieus moet nemen. Ja, Motionless In White is op instrumentaal gebied gewoon een goede band. Echter geven de teksten je soms een ongemakkelijk gevoel en gaan deze op een enkel moment misschien zelfs te ver. Jammer.

Beoordeling: 6,5/10
Releasedatum: 5 mei 2017
Label: Roadrunner Records