woensdag 30 januari 2019

Mountain Eye scoort punten op debuutalbum “Roads Uncharted”

Roads Uncharted” is de titel van het debuutalbum van Mountain Eye. De Nederlandse formatie brengt metal met hardrock-, alternatieve- en funkinvloeden. De plaat telt acht nummers: is dit genoeg om de wereld in te pakken?

De eerste track, “Misery“, is gelijk oersterk. Er wordt gestart met een gitaarintro wat je gelijk nieuwsgierig maakt naar de rest. De stem van zanger Arthur neemt je meteen mee op een avontuur door middel van een rauwe opbouw gevolg door brute screams. Een perfecte opener voor de plaat. Het refrein is pakkend en je wilt hier in meegaan. Voor het tweede nummer wordt er gekozen voor een minuut lange opbouw met scheurende gitaren. Arthur laat in “Take Control” ook even zien dat hij ook érg snel kan zingen. Een rapritme? Misschien net niet, maar hij laat zien dat de band erg veel in petto heeft.

Even een wat minder bruut, maar een oh zo lekker in het gehoor liggend lied: “Roads Uncharted“. Het heeft een melodieuze samenstelling, waarbij je gelijk op replay wilt klikken zodra hij is afgelopen. Het opent heel rustig, een enorm contrast met de eerste twee tracks. Ook zien we wéér een nieuw aspect van het vocale bereik: we gaan namelijk net weer een stukje hoger.

Maar wacht, het kan nog bruter! Want met “Black Flood” komen er wat grunts en screams voorbij en is de vibe van het gehele nummer net wat donkerder en rauwer. Een variëteit in ritmes maakt het een goed gecomponeerde track, want alles lijkt hierbinnen te werken. We nemen een deel van deze rauwheid mee naar “Verge“, maar het is net wat luchtiger. Brute screams en gitaarwerk zijn wederom goed aanwezig. Dit gehele nummer heeft een breakdown waar de hoofdjes wel van op heen en weer willen gaan.

De band sluit met “Singularity“, “Hidasher” en “Y(our) Masquerade“. Opvallend is dat hiervan “Hidasher” een minuut durend intermezzo is met enkele gitaartonen. Het nummer dient als inleiding voor de afsluiter “Y(our) Masquerade“, wat heel getemd opent. Het heeft qua sound iets weg van “Roads Uncharted” en vormt hierdoor een mooie samenhang binnen de liederen. Hier en daar zijn wat screams gesprenkeld, maar niet zo nadrukkelijk als op voorgaande nummers.

De heren van Mountain Eye mogen trots zijn op dit debuutalbum. Ze laten een geweldige hoeveelheid veelzijdigheid zien. Het heeft een frisse mengeling van rustige en brute tracks waarvan geen enkel repetitief klinkt. De enige vraag die nu is overgebleven is: wanneer komen er nog meer tracks?

Releasedatum: 28 januari 2019
Label: Roelof Klop Music Productions