dinsdag 15 september 2020

Geschreven door Rosa Jonker.

Movements brengt geen vernieuwing op “No Good Left to Give”

Vrijdag 18 september brengt Movements zijn langverwachte tweede album uit: “No Good Left To Give”. Na het succes van debuutalbum “Feel Something” liggen de verwachtingen van fans erg hoog. Movements heeft lange tijd in de studio doorgebracht voor dit album, en heeft hiervoor samengewerkt met producent Will Yip, bekend van Title Fight en Turnover. Wat is het resultaat van deze samenwerking geworden?

In My Blood” is de rustige, duistere opener van “No Good Left to Give”. Zanger Patrick Miranda laat meteen zien waar hij goed in is: zacht en lievig zingen, zijn kopstem gebruiken én schreeuwen. “Skin to Skin” is voorzien van melodieuze synthesizerlijntjes en is in zijn geheel ook een heel catchy nummer. De synthesizer is een interessante toevoeging aan de gewoonlijke instrumenten in een poppunk band: drums, gitaren, bas en zang.

Op “Don’t Give Up Your Ghost” komt het heerlijke basgeluid van het hele album het sterkst naar voren. Het is een lied dat klein begint, met rustige drums, zachte gitaren en bas. Opvallend is ook de piano in de instrumentatie. Een minpuntje is de constante herhaling van de tekst en songtitel “Don’t give up your ghost”, wat op een gegeven moment gaat vervelen. De nieuwste single, “Tunnel Vision”, bereikt een hoogtepunt wanneer we Miranda horen schreeuwen. Daarna wordt het refrein nog een keer herhaald, wat het nummer helaas wat kracht wegneemt.

Liedjes zoals “Garden Eyes” en “12 Weeks” zijn rustig en luisteren lekker weg. Op deze tracks horen we ook steeds een akoestische gitaar. “Moonlight Lines” legt het tempo wat hoger: we horen snellere drums, vlotte gitaren en krachtige zang. Het refrein blijft ook erg makkelijk in je hoofd hangen. Dan volgt de verrassende, maar ook verdrietige titletrack “No Good Left to Give”. Trage piano en zachte drums brengen dit gevoel goed over. Het nummer loopt naadloos over in de afsluiter “Love Took the Last of It”. Deze past goed bij de rest van het album, maar is niet erg indrukwekkend.

Movements blijft met “No Good Left to Give” duidelijk in dezelfde stijl als “Feel Something”. Het is wel te horen dat de band vooruitgang heeft geboekt, omdat er meer variatie en groei is op gebied van liedstructuren en instrumentatie. Het album luistert lekker weg, maar een waar hoogtepunt ontbreekt. De nummers lijken qua geluid sterk op elkaar, waardoor van echte vernieuwing geen sprake is.

Releasedatum: 18 september 2020
Platenlabel: Fearless Records