vrijdag 31 juli 2020

Neck Deep duikt andere wereld in op “All Distortions Are Intentional”

De poppunkband Neck Deep bracht pas in 2014 zijn eerste album uit, maar is al razend populair. De verwachtingen voor nieuwe muziek lagen dan ook hoog. De band hoopt die verwachtingen waar te maken met het conceptalbum “All Distortions Are Intentional”. Het album vertelt het verhaal van de loner Jett en zijn vriendin Alice. Beiden hebben zo hun problemen om mee te dealen: Jett is bipolair en Alice gebruikt verslavende middelen.

De plaat opent met “Sonderland”, wat met een luid akkoord op de gitaar de muziek aankondigt: bereid je voor, hier komt Neck Deep! Het is een lekker nummertje, maar het heeft nét niet de energie die je van poppunk verwacht. Het lijkt een beetje ingetogen. Dat zal niet iedereen goed in de smaak vallen, maar het past wel goed bij het thema van het lied. In dit nummer leren we de hoofdpersoon Jett kennen als een einzelgänger die zich afgesloten voelt van de rest van de wereld. De band zal hiermee een gevoelige snaar raken bij fans die zich hierin kunnen vinden.

Niet alles is altijd even serieus op de plaat. Zo is er het nummer “Lowlife”, wat voornamelijk gaat over wiet roken. De band weet de muziek goed te combineren met de teksten: de track klinkt onbezorgd en vrolijk, net als de lyrics. Dat hoor je direct al in het begin van het nummer, waar een chille gitaarriff je direct laat wegdromen. Het refrein is daarentegen een stuk energieker, maar blijft toch bij het onbezorgde thema.

Het meest experimentele nummer op de plaat is het korte nummer “Quarry”. Het is een langzaam nummer voornamelijk gedreven door de drums en een gitaarriff zonder energie – erg minimalistisch. Neck Deep weet hiermee goed de toon te zetten om het te hebben over Jetts depressieve periode. De teksten slepen maar door en worden aan elkaar geregen door telkens terugkomende rijm. Het is een uniek nummer en een mooie toevoeging aan het album.

De plaat heeft wel een paar typische liefdesliedjes: “When You Know”, “What Took You So Long” en “I Revolve (Around You)” klinken prima, maar tekstueel gezien zijn ze niet veel bijzonders. Dat is jammer, want een conceptalbum biedt veel mogelijkheden tot creativiteit. Dat Neck Deep die kansen niet pakt, valt tegen.

Het album eindigt met “Pushing Daisies”. Het nummer bindt het album mooi samen, zowel muzikaal als in het verhaal: Jett en Alice vinden rust in de betekenisloosheid van het leven. Het is een ietwat rustig nummer, maar op het eind knalt Neck Deep nog even voor een laatste keer, met de zanger die roept: “Fuck society, fuck your politics / Fuck yourself and fuck the way it is.”

Neck Deep weet zijn fans tevreden te houden met “All Distortions Are Intentional”, maar het album zal niet veel nieuwe luisteraars aantrekken. Het mist wat originaliteit en het concept had beter uitgewerkt kunnen worden. Toch blijft het verhalende karakter een mooie toevoeging aan het schijfje.

Releasedatum: 24 juli 2020
Label: Hopeless Records