zaterdag 22 mei 2021
 

Geschreven door Babette Banté.

 

Negen ongebruikelijke merchandise-items

Tourshirts, hoodies en posters: merchandise-items die de meeste bands standaard in de merchstand hebben hangen. Maar wat nou als je al een hele kast vol bandshirts hebt en de muren behangen zijn met posters? Er zijn bands die wat minder voor de hand liggende merchandise hebben uitgebracht. Van Waterparks-pruiken tot KISS-gitaarsnaren: hier zijn negen ongebruikelijke merchandise-items.

KISS – Luchtgitaar snaren

Voor het spelen van de luchtgitaar, een denkbeeldige gitaar, heb je niet veel nodig. Zo heb je er bijvoorbeeld geen snaren voor nodig. Toch wist KISS het voor elkaar te krijgen om tienduizenden verpakkingen ‘luchtgitaarsnaren’ te verkopen. Eigenlijk waren dit plastic verpakkingen met kartonnetjes waar opstond ‘KISS Airguitar Strings’. Metalsucks.net beschreef de snaren als volgt: ”Deze luchtgitaar snaren zijn gemaakt van niks, gewikkeld in meer niks, met speciaal met niks gegoten, hoge carbon niks, wat zorgt voor een evenwichtige toon voor uw luchtgitaar”. Aan dat soort snaren heb je vast veel.

Dit is niet het enige merkwaardige merchandise-item dat KISS heeft verkocht. Zo heeft hij ook condooms, begrafeniskisten en een schaakspel uitgebracht.

Fall Out Boy – Fidgetspinners

Dit merchandise-item was niet te koop, maar werd rechtstreeks naar de top Spotify luisteraars van Fall Out Boy gestuurd. De fidgetspinners zagen er net wat anders uit dan de speeltjes die je kon kopen in de speelgoedwinkel. Er zaten lampjes in en ze hadden bluetooth speakers, waardoor je overal naar Fall Out Boy kon luisteren. Met je fidgetspinner natuurlijk.

Bring Me the Horizon – Barbecuesaus

Bring Me the Horizon? Je bedoelt zeker Bring Me the BBQ! De Britse band bracht een barbecuesaus uit die enkel verkocht werd in winkels die leadzanger Oliver Sykes beschreef als ‘goed’. Zijn barbecuesaus zou alleen te koop zijn in winkels die net zo goed zijn als het product zelf en uiteraard op de officiële website van de band. Op de bestelpagina stond als beschrijving van de saus: ”Deze 100% natuurlijke saus is zo goed, honden gaan er scheten van laten‘.’ Of dat nou het ideale verkooppraatje is…

While She Sleeps – Barbecuesaus

Mocht je de barbecuesaus van Bring Me The Horizon niet lekker vinden, is er nog een mogelijkheid: de The Sleeps Sauciety saus van While She Sleeps. In de reclame laat de band je vast wat manieren zien om de saus te gebruiken. Op zijn Brits, met witte bonen bijvoorbeeld. De band bracht de saus uit in samenwerking met een lokale ondernemer uit zijn thuisstad Yorkshire. Daar is de saus ook nog te bestellen.

Paul McCartney – Postzegels

Technisch gezien is dit item niet uitgebracht door Paul McCartney zelf, maar door Royal Mail. Het Britse postbedrijf brengt in samenwerking met Paul McCartney een collectie van twaalf postzegels uit. Op de postzegels staan covers van acht solo-albums van McCartney en vier foto’s van zijn tijd in de studio. De zegels zelf en enkele collectors items zoals een postzegelalbum en een ingelijst postzegelvel zijn nu te reserveren op de website van Royal Mail.

Metallica – Monopoly

Toen Metallica in 2011 zijn eerste samenwerking had met Monopoly, waren metalfans zeker verbaasd. Het klassieke bordspel Monopoly kreeg een Metallica-tintje omdat de steden vervangen waren door studio’s, festivals, shows en zelfs de huizen van de bandmembers. Het spel was zo populair, dat er later een tweede versie werd uitgebracht. Dit keer een wereldtour editie, om te vieren dat Metallica de eerste band is die shows heeft gespeeld op alle zeven continenten. Deze versie is nog steeds te koop.

Waterparks – Pruiken

Wie dacht dat Waterparks zou stoppen na het uitbrengen van paarse haarverf, de haarkleur die leadzanger Awsten Knight had op dat moment, had het fout. Toen Knight zijn haar groen verfde bracht de band geen groene verf uit, maar pruiken. Dit resulteerde in zalen gevuld met mensen met groene pruiken, die tijdens de shows regelmatig door de lucht vlogen. Het is maar afwachten wat de volgende haarstijl wordt die door de band als merchandise-item wordt uitgebracht.

Weezer – Snuggie

Even lekker op de bank liggen – met de Weezer Snuggie natuurlijk. In 2009 bracht Weezer een snuggie uit, oftewel een dekentje met mouw. De snuggies waren erg populair dat jaar en Weezer besloot mee te gaan in de trend. Op de vraag waarom dit merchanidse-item uitgebracht werd, antwoordde leadzanger Rivers Cuomo: ”Nou, net als Weezer, is een snuggie gewoon een raar, cool product dat iedereen leuk lijkt te vinden. Ze zijn populair en je kan er niet echt achter komen waarom. Dus we dachten dat het een goede match zou zijn”.

Rammstein – Dildo’s

Een speciale editie van een album uitbrengen is niet zo gek. Rammstein wist het naar een nieuw niveau te brengen met een speciale editie van het album ”liebe ist für alle da’‘, die kwam met vijf bonustracks en zes dildo’s. Het pakket bevatte zelfs glijmiddel en een paar extra sterke handboeien. Leadzanger Till Lindemann liet het hier niet bij, hij begon een webshop met erotische merchandise. Als je altijd al een handgemaakte vibrator in de vorm van Lindemanns microfoon had willen hebben, zijn ze nu te koop via zijn doctordick webshop.

Wat is het gekste merchandise-item dat jij ooit gekocht hebt? Laat het ons weten via Twitter en Facebook.

Laat een reactie achter:

Zoeken…
Nieuwste alternatives