vrijdag 9 juli 2021

NEMOPHILA wekt indruk op “OIRAN (Extended Edition)”

De Japanse metalband NEMOPHILA hebben sinds hun ontstaan in 2019 al zeven losse nummers uitgebracht. Voor hun debuut op het Europese label JPURecords hebben ze al deze tracks geremasterd en samengevoegd tot een album: “OIRAN (Extended Edition)”.

De plaat gaat stevig van start met een upbeat openingsriff in “OIRAN”. Zangeres Mayu gooit daar nog een brute scream bovenop. Het eerste couplet barst van de creativiteit. Zware gitaren wisselen de hoge melodie van de leadgitaar af. Het refrein gaat er ook goed in, maar de zang van Mayu klinkt niet helemaal lekker. Haar stem lijkt geforceerd, alsof het zingen haar niet gemakkelijk afgaat. Haar screams zijn dan toch stukken beter. In de brug spelen de gitaristen SAKI en Hazuki nog even wat geweldige gitaarsolo’s. Het is bombastisch en past goed bij de rest van het nummer.

Het tweede nummer, “MONSTERS”, is al net zo lekker. Hier spelen de synths een grotere rol, maar NEMOPHILA blijft in de kern trouw aan de metal: zware gitaren, indrukwekkende riffs en een flinke solo. Hoe fijn de eerste nummers ook zijn, het is maar goed dat de band het vervolgt met de ballade “Life”, om de luisteraar een pauze te gunnen.

Het zwaarste nummer van het album is zonder twijfel “RAITEI”. Dat hoor je al aan de eerste noten, die snel en diep zijn. Deze track moet wel in je work-out playlist, want niet vaak hoor je zó’n energieke track. Je kan niet stil blijven zitten als je hier naar luistert! En zoals altijd heeft ook dit nummer weer te gekke gitaarsolo’s. NEMOPHILA stopt ze dan wel in elk nummer, maar toch wordt het nooit saai. De dames weten altijd weer voldoende af te wisselen en je te verrassen.

DISSENSION” is ook een track die opvalt. Het begin is al behoorlijk gevarieerd: we gaan van de ene riff de andere in. Dan komen ook Mayu’s screams er weer bij en is het feest compleet. Haar clean zang heeft helaas weer dat geforceerde gevoel, maar gelukkig screamt ze hier meer dan dat ze zingt. Daarmee weet ze de riffs goed te ondersteunen. Het is wel duidelijk waar NEMOPHILA’s specialiteit ligt. Het is niet de zang, maar het instrumentale dat dit album zo heerlijk maken om naar te luisteren. De solo’s en riffs springen er daarom ook zo uit.

NEMOPHILA heeft op “OIRAN (Extended Edition)” prachtwerk geleverd. Het is jammer van de vocals die er soms nog wat aan schorten, want muzikaal gezien is er weinig op aan te merken. Voor metalfans is dit dan ook een must-listen.

Releasedatum: 25 juni 2021
Label: JPU Records