woensdag 29 december 2021

NEMOPHILA houdt het niveau hoog op “REVIVE”

De vrouwen van NEMOPHILA weten niet van ophouden. Eerder dit jaar brachten ze nog OIRAN (Extended Edition) uit, dat wij toen een flinke 8,5 gaven. Nu is er alweer een nieuwe plaat: “REVIVE”. Levert de band weer zulk topwerk?

Het album gaat van start met de titeltrack “REVIVE”. Na wat onheilspellende geluiden start er een gitaarriff die de spanning verder opbouwt. Wanneer de rest van de instrumenten erbij komt begint het pas echt. De screams van zangeres Mayu zijn rauw en weten je direct te pakken. Dit upbeat nummer is een goed begin van de plaat. Natuurlijk zit er ook nog een vette solo in, zoals we NEMOPHILA kennen. Ook daar wordt goed naartoe gewerkt, met een call-out vooraf alsof er een breakdown staat te beginnen. Passend, want qua energie doet deze solo er niet voor onder! Het mag dan wel geen breakdown zijn, maar je gaat nog steeds helemaal uit je dak.

Op dit album wordt ook duidelijk dat NEMOPHILA niet houdt van formulaire songs schrijven. “Houzuki” valt op door de lage, mantra-achtige zang. Dat wordt afgewisseld met een energiek refrein waarin juist weer enorm hoog gezongen wordt. In het tweede couplet wordt er nog een stuk gerapt, om nog meer variatie in het nummer te stoppen. Toch passen alle delen goed bij elkaar. “HYPNOSIS” experimenteert met Arabische invloeden, wat de track een heel eigen sfeer geeft. Daarnaast zit er nog een mooie drumsolo in, iets waar meer bands gebruik van zouden moeten maken.

Ook liefhebbers van basgitaar kunnen tevreden zijn: NEMOPHILA verspilt in “Rollin’ Rollin’” geen seconde en start met een indrukwekkende basgitaarriff. Wanneer de drums, leadgitaar en synths erbij komen is het dan ook headbangen geblazen. In het eerste couplet speelt de basgitaar alweer de hoofdrol. Het is ontzettend groovy en je kan niet stil blijven zitten. Ook de leadgitaar heeft behoorlijk wat te doen: een gave riff in het refrein en in de brug weer een krachtige solo. “Rollin’ Rollin’” heeft alles wat je kunt zoeken in een nummer!

Er is weinig op dit album aan te merken, maar als je dan toch íéts moet noemen: veel van de tracks op dit album kwamen ook al voor op “OIRAN (Extended Edition)”. Maar liefst vijf van de elf nummers op “REVIVE” waren daar al te vinden. Voor degenen die de eerdere plaat al grijsgedraaid hebben kan “REVIVE” dus een beetje tegenvallen. Maar de zes nieuwe songs die erop te vinden zijn, zijn van hoge kwaliteit. Daar mag zeker niet over geklaagd worden! NEMOPHILA heeft gewoon weer goed werk geleverd, en het is geen wonder dat hij zo snel nieuwe fans krijgt.

Releasedatum: 15 december 2021
Label: JPU Records