zondag 24 januari 2021

Nervosa valt aan met pure vrouwenkracht op “Perpetual Chaos”

De thrashmetal band Nervosa uit Brazilië heeft een veelbewogen jaar achter de rug. Zowel de zangeres, tevens gitariste, als de drumster vertrok uit de band. Maar toch wist de band zich snel weer te herpakken en is Nervosa uitgegroeid tot een internationaal all-female groep. Is er iets te merken van de hervorming op het nieuwe album “Perpetial Choas” of slaat de band een totaal andere weg in?

Het schijfje opent met een brute schreeuw van de nieuwe vocaliste Diva Satanica, wat gevolgd wordt door een snel drumspektakel. In het eerste deel van “Venomous” is het gelijk duidelijk dat er wordt geëxperimenteerd met verschillende stemgeluiden, waardoor je achterover slaat van verbazing. Halverwege de song is er tijd voor een gitaarsolo, die ook zeker niet verkeerd klinkt. In het slot van het nummer komt het echte old-school thrash geluid naar boven. Waar de volgende track “Guided by Evil” juist mee begint. Het voelt bijna alof je naar een song van Slayer zit te luisteren. Dit door de langzame drum opbouw en de gitaarriffen. “Guided by Evil” heeft duidelijk meer woede en boosaardigheid in zich zitten dan “Venomous”.

De boosaardigheid wordt voortgezet op de track “People of the Abyss”. De typische thrash galmen worden iets naar de achtergrond geschoven, om zo plaats te maken voor een ander geluid: een perfecte combinatie tussen powerhouse en deathmetal. Het energielevel wordt flink opgehoogd, wat het des te knapper maakt om de kracht vast te houden.

Waar titeltrack “Perpetual Chaos” klinkt alsof je naar oud werk van Arch Enemy zit te luisteren, wordt er op “Until the Very End” alles uit de kast getrokken op het gebied van gitaren. Dat kan ook niet anders als je een gastgitarist, Guilherme Miranda bekend van Entombed A.D, uitnodigt om mee te spelen in een nummer. Het tempo gaat verschillende kanten op. Waar de gitaren en drums traag en laag gaan, wordt het stemgebruik daar ook op aangepast. Een dikke moshpit of headbangen achter je bureau, zit er dan ook zeker in op dit nummer. Er zijn nog meer gastartiesten te vinden op “Perpetual Chaos”. Zo is Marcel Schirmer, zanger van Destruction, te vinden op “Genocidal Command” en brengt Eric A.K, zanger van Flotsam & Jetsam, een unieke timbre op “Rebel Soul”.

Waar je het eerste deel van het album nog flink getriggerd werd, valt dat een beetje weg in het tweede deel. “Time to Fight”, “Godless Prisoner” en “Blood Eagle” zijn stuk voor stuk echte powerhouse nummers. Aan de drumsnelheid en bas ligt het zeker niet, maar toch klinken veel nummers hetzelfde. Wat aan de ene kant wel begrijpelijk is, gezien de nieuwe formatie. Maar iets meer lef had wel op het schijfje gemogen. Het schijfje wordt afgesloten met “Under Ruins”, waar er meer plaats word gemaakt voor strakke gitaarriffen. Het tempo zit er weer flink in en het is haast jammer dat dit het laatste nummer is. Er wordt opgebouwd naar iets onheilspellend, iets waar je niet helemaal je vinger op kan leggen. Maar dat er flink gebeukt kan worden op dit nummer, dat is wel zeker.

“Perpetual Chaos” is een album wat als een locomotief je speakers door doordendert. Nervosa laat uitgebreid zijn kwaliteiten horen en is niet bang om de toon te zetten. Toch ontbreekt er iets: er had iets meer geëxperimenteerd kunnen worden. Echte cleans of een rustiger nummer is er bijvoorbeeld ook niet te horen op de plaat. Ondanks dat hebben de vrouwen toch brut werk geleverd, wat een groot inspiratiebron kan zijn voor andere all-female bands.

Releasedatum: 22 januari 2021
Label: Nepalm Records